As vivências espaciais das crianças como conteúdo programático no livro de geografia
DOI:
https://doi.org/10.22409/rep.v16i30.67112Abstract
This article was based on research carried out within the scope of a teaching initiation project that problematized the use of teaching material in basic schools. The authors developed a type of methodology, called collaborative or with children and teachers, which allowed research into the spatial experience of children, collaborators in the project and the production of a book fully inserted in the singularity of this social group, distancing itself from didactic models of the large editorial brands market. To this end, it was decided to carry out fieldwork on the Country and City program content with a 4th year elementary school class, because this pedagogical practice regularly unites environment and society in the process of producing school knowledge. Furthermore, the development of this research was accompanied by the inclusion of the authors in theoretical debates in the field of childhood geography and historical-cultural theory. The historical-cultural theory, originating from the academic production of Soviet researchers from the beginning of the 20th century, notably Lev Semionovich Vygotski, contributes to the present investigation through conceptual constructs that carry the power of childhood for the creation of the new, from the pre-existing social, historical and geographical conditions.
Keywords: childhood geography; historical-cultural theory; research methodology with children, spatial experience and field work.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniel Luiz Poio Roberti, João Victor Costa de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Para submeter um manuscrito, os autores devem realizar o cadastro na plataforma, fornecer os dados solicitados e seguir as orientações recomendadas. Para tanto, será necessário apresentar o número da identidade de pesquisador. Para obtê-lo, é necessário realizar o cadastro na plataforma Open Researcher and Contributor ID (ORCID).
Ao submeter um manuscrito, os autores declaram sua propriedade intelectual sobre o texto e se comprometem com todas as práticas legais relativas à autoria. A submissão implica, ainda, na autorização plena, irrevogável e gratuita de sua publicação na REP, a qual se responsabiliza pela menção da autoria.
A REP tem acesso aberto e não cobra pelo acesso aos artigos.
Orientando-se pelo princípio de que tornar público e disponibilizar gratuitamente o conhecimento científico contribui para a democratização mundial do conhecimento, a REP adota a política de acesso livre e imediato ao seu conteúdo.
No mesmo sentido, a REP utiliza a licença CC-BY, Creative Commons, a qual autoriza que terceiros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do trabalho, inclusive para fins comerciais, desde que se reconheça e torne público o crédito da criação original.
Para mais informações, contatar a editora através do e-mail revistaestudospoliticos@gmail.com