TEACHING SELF-EFFICACY AND PHYSICAL EDUCATION TEACHING FROM THE PERSPECTIVE OF INCLUSION:

THE CASE OF THE DEAF STUDENT IN THE 1ST YEAR OF HIGH SCHOOL

Authors

  • Raquel Firmino Magalhães Barbosa Colégio Pedro II, Campus Engenho Novo II
  • Kátia Regina Xavier da Silva Colégio Pedro II, Campus Engenho Novo II

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.viEspecial.48087

Abstract

Self-efficacy refers to the belief in one's own abilities to carry out actions, whether in specific domain areas and whose skills are well defined - playing football - or in more general situations, which require different behaviors and skills, in different areas. Teaching is an activity that involves different behaviors and skills in multiple domain areas. The literature points out that teachers 'self-efficacy beliefs in teaching influence students' motivation and self-efficacy beliefs to learn. This experience aims to present some relationships between teacher self-efficacy for the teaching of physical education and the use of strategies for the inclusion of a hard of hearing student in the first year of high school, in a public educational institution in the Federal Network of Rio de Janeiro. The text addresses issues related to the curriculum and social interactions and reflects on some ways to guarantee the right to learning.

Keys words: Self-efficacy, Creativity, Inclusion, School Physical Education, Autobiographical Narratives.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Firmino Magalhães Barbosa, Colégio Pedro II, Campus Engenho Novo II

Doutora em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo. Docente do Colégio Pedro II. Membro do Laboratório de Criatividade, Inclusão e Inovação Pedagógica do Colégio Pedro II, Campus Engenho Novo II (LACIIPED/CPII/CENII). E-mail: kekelfla@yahoo.com.br e Telefone: (21)99691-0525. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2139-0146

.

Kátia Regina Xavier da Silva, Colégio Pedro II, Campus Engenho Novo II

Pós-Doutora em Medicina pela Faculdade de Ciências Médicas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Docente do Colégio Pedro II. Coordenadora do Laboratório de Criatividade, Inclusão e Inovação Pedagógica do Colégio Pedro II, Campus Engenho Novo II (LACIIPED/CPII/CENII). E-mail: katiarxsilva@gmail.com e Telefone: (21)98122-2245. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3178-2693.

 

References

AZZI, R.G. Introdução à teoria social cognitiva. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2014.

BANDURA, A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman, 1997.

BARBOSA, R. F. M.; SILVA, C. A. R.; SILVA, K. R. X. Lazer, sociedade e escola: um relato de experiências em aulas de Educação Física. Revista Humanidades e Inovação, v. 7, n. 10, p. 315-325, 2020.

GASTAL, M. L. A.; AVANZI, M. R. Saber da experiência e narrativas autobiográficas na formação inicial de professores de biologia. Ciênc. Educ., Bauru, v. 21, n. 1, p. 149-158, 2015.

GOUVEA, B.; EMILLIANO, S.; ALVES, V. Autoeficácia docente e uso de tecnologias como inovação pedagógica. In: MARTINS, A. S. R.; VIANNA, A. V.; COSTA, A. S.; SILVA, K. R. X. P. (Orgs.). Coleção O novo velho Colégio Pedro II: Formação de Professores, v. 7, Colégio Pedro II/PROPGPEC, Rio de Janeiro, 2017, p. 61-74.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

LARROSA, J. Experiência e alteridade em educação. Reflexão & Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, 2011.

PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 17-52.

COLÉGIO PEDRO II. Projeto Político Pedagógico Institucional. Rio de Janeiro: Colégio Pedro II, 2018. Disponível em: http://www.cp2.g12.br/images/comunicacao/2018/JUL/PPPI%20NOVO.pdf. Acesso em: 13 ago.2019.

RESENDE, H. G. Reflexões sobre algumas contradições da educação física no âmbito da escola pública e alguns caminhos didático-pedagógicos na perspectiva da cultura corporal. Movimento, v. 1, n. 1, p. 20-28, 1994.

ROCHA, H. M.; LEMOS, W. de M. Metodologias ativas: do que estamos falando? Base conceitual e relato de pesquisa em andamento. In: IX Simpósio Pedagógico e Pesquisas em Comunicações: SIMPED. Rio de Janeiro: Fapesp, 2014. p. 1-12.

SILVA, K. R. X. Criatividade e Inclusão na formação de professores: representações e práticas sociais. 422f. Tese de doutoramento. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

Published

2021-07-20

How to Cite

Firmino Magalhães Barbosa, R. ., & Xavier da Silva, K. R. (2021). TEACHING SELF-EFFICACY AND PHYSICAL EDUCATION TEACHING FROM THE PERSPECTIVE OF INCLUSION: : THE CASE OF THE DEAF STUDENT IN THE 1ST YEAR OF HIGH SCHOOL. RevistAleph, (Especial). https://doi.org/10.22409/revistaleph.viEspecial.48087