TEACHING SELF-EFFICACY AND PHYSICAL EDUCATION TEACHING FROM THE PERSPECTIVE OF INCLUSION:
THE CASE OF THE DEAF STUDENT IN THE 1ST YEAR OF HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.22409/revistaleph.viEspecial.48087Abstract
Self-efficacy refers to the belief in one's own abilities to carry out actions, whether in specific domain areas and whose skills are well defined - playing football - or in more general situations, which require different behaviors and skills, in different areas. Teaching is an activity that involves different behaviors and skills in multiple domain areas. The literature points out that teachers 'self-efficacy beliefs in teaching influence students' motivation and self-efficacy beliefs to learn. This experience aims to present some relationships between teacher self-efficacy for the teaching of physical education and the use of strategies for the inclusion of a hard of hearing student in the first year of high school, in a public educational institution in the Federal Network of Rio de Janeiro. The text addresses issues related to the curriculum and social interactions and reflects on some ways to guarantee the right to learning.
Keys words: Self-efficacy, Creativity, Inclusion, School Physical Education, Autobiographical Narratives.
Downloads
References
AZZI, R.G. Introdução à teoria social cognitiva. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2014.
BANDURA, A. Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman, 1997.
BARBOSA, R. F. M.; SILVA, C. A. R.; SILVA, K. R. X. Lazer, sociedade e escola: um relato de experiências em aulas de Educação Física. Revista Humanidades e Inovação, v. 7, n. 10, p. 315-325, 2020.
GASTAL, M. L. A.; AVANZI, M. R. Saber da experiência e narrativas autobiográficas na formação inicial de professores de biologia. Ciênc. Educ., Bauru, v. 21, n. 1, p. 149-158, 2015.
GOUVEA, B.; EMILLIANO, S.; ALVES, V. Autoeficácia docente e uso de tecnologias como inovação pedagógica. In: MARTINS, A. S. R.; VIANNA, A. V.; COSTA, A. S.; SILVA, K. R. X. P. (Orgs.). Coleção O novo velho Colégio Pedro II: Formação de Professores, v. 7, Colégio Pedro II/PROPGPEC, Rio de Janeiro, 2017, p. 61-74.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.
LARROSA, J. Experiência e alteridade em educação. Reflexão & Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, 2011.
PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 17-52.
COLÉGIO PEDRO II. Projeto Político Pedagógico Institucional. Rio de Janeiro: Colégio Pedro II, 2018. Disponível em: http://www.cp2.g12.br/images/comunicacao/2018/JUL/PPPI%20NOVO.pdf. Acesso em: 13 ago.2019.
RESENDE, H. G. Reflexões sobre algumas contradições da educação física no âmbito da escola pública e alguns caminhos didático-pedagógicos na perspectiva da cultura corporal. Movimento, v. 1, n. 1, p. 20-28, 1994.
ROCHA, H. M.; LEMOS, W. de M. Metodologias ativas: do que estamos falando? Base conceitual e relato de pesquisa em andamento. In: IX Simpósio Pedagógico e Pesquisas em Comunicações: SIMPED. Rio de Janeiro: Fapesp, 2014. p. 1-12.
SILVA, K. R. X. Criatividade e Inclusão na formação de professores: representações e práticas sociais. 422f. Tese de doutoramento. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Raquel Firmino Magalhães Barbosa, Sra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob Attribution-ShareAlike 4.0 International que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).