A PANDEMIA E AS ATIVIDADES REMOTAS: IMPACTOS NA FORMAÇÃO E TRABALHO DOCENTE NO MESTRADO ACADÊMICO DO INSTITUTO FEDERAL CATARINENSE (IFC)

Authors

  • Marilândes Mól Ribeiro de Melo Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú
  • Filomena Lucia Gossler Rodrigues da Silva Instituto Federal Catarinense
  • Idorlene da Silva Hoepers Instituto Federal Catarinense

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi37.50696

Keywords:

Trabalho Docente. Programa de Pós Graduação em Educação/IFC. Formação Discente. Contexto Pandêmico. Trabalho Remoto.

Abstract

The year 2020 will go down in the history and memory of the world population, as a time of challenges previously unimaginable. Especially in the field of Education, professors, students and managers were impacted personally, professionally and academically. In this context, based on the reports of professors and students of the Graduate Program in Education at IFC, we aim to discuss the impacts caused by the pandemic on the academic and professional life of this group. Among the negative impacts we can observe: work overload, physical and psychological illness, delay in ongoing research, demotivation and isolation. As for the positive impacts, we identified the expansion of learning possibilities with the use of educational platforms and participation in virtual events.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Danielle Müllerc de et al. Atividades remotas em tempos de pandemia da COVID-19: possíveis legados à Educação. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), v. 6, p. e150120-e150120, 2020.

ARAÚJO-JORGE, Tânia et al. Os efeitos do isolamento social durante a pandemia da COVID-19 no corpo discente da pós-graduação do IOC. 2020. Disponível em: Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/44655 Acesso em 19, abr, 2021

BARBOSA, Ana Luiza Neves de Holanda; COSTA, Joana Simões de Melo; HECKSHER, Marcos Dantas. Mercado de trabalho e pandemia da covid-19: Ampliação de desigualdades já existentes?. 2020. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/10186/1/bmt_69_mercdetrabalho.pdf Acesso em 16, abr, 2021.

BENEVIDES, Maria Victoria de Mesquita. Educação para a democracia. Lua Nova: Revista de cultura e política, n. 38, p. 223-237, 1996.

BEHAR, Patricia Alejandra. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. Rio Grande do Sul: UFRGS, 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a- -distancia/. Acesso em 10 jul. 2020.

BEZERRA, Narjara Peixoto Xavier; VELOSO, Antonia Pereira; RIBEIRO, Emerson. Ressignificando a prática docente: experiências em tempos de pandemia: Redefining teaching practice: experiences in times of pandemic. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 3, n. 2, p. 323917-323917, 2021.

BOBBIO, Norberto. O futuro da democracia. SP., Ed Paz e Terra, 1986.

CUNHA, Emmanuel Ribeiro. Os saberes docentes ou saberes dos professores. Revista Cocar, v. 1, n. 2, p. 31-40, 2007.

CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da; SILVA, Alcineia de Souza; SILVA, Aurênio Pereira da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo #22 • volume 7 • número 3 • agosto 2020

HABERMAS, J. Comentários à ética do discurso. São Paulo: Instituto Piaget, 1991.

INSTITUTO FEDERAL CATARINENSE (IFC). Apresentação de Proposta para Curso Novo (APCN). Mestrado Acadêmico em Educação, 2018.

JUNIOR, Afranio Ferreira Neves et al. Impactos da Pandemia da COVID-19 nos Cursos EaD da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). EaD em Foco, v. 11, n. 2, 2021.

MORALES, Victor; LOPEZ, Yanelixa América Frutos. Impactos da Pandemia na Vida Académica dos Estudantes Universitários. Revista Angolana de Extensão Universitária. v. 2, n. 3, p. 53-67, 2020.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. São Paulo: Martin Claret, 2012.

SANTOS, Edméa O. EAD, palavra proibida. Educação online, pouca gente sabe o que é. Ensino remoto, o que temos para hoje. Mas qual é mesmo a diferença? #livesdejunho... Revista Docência e Cibercultura. Notícias. 2020. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/announcement/view/1119> . Acesso em: 22 mar. 2021.

NÓVOA, António Formação de professores em tempo de pandemia. Youtube, 23 jun. 2020b. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ef3YQcbERiM. Acesso em: 19 jun. 2020.

NÓVOA, António. A pandemia de Covid-19 e o futuro da Educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, [s.l.], v. 7, n. 3, p. 8-12, ago. 2020a. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/905. Acesso em: 19 out. 2020.

VIO, Natália Leal et al. COVID-19 e o trabalho de docente: a potencialização de aspectos precários. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 10, p. 78717-78728, 2020.

Published

2021-12-13

How to Cite

Mól Ribeiro de Melo, M., Rodrigues da Silva, F. L. G., & da Silva Hoepers, I. (2021). A PANDEMIA E AS ATIVIDADES REMOTAS: IMPACTOS NA FORMAÇÃO E TRABALHO DOCENTE NO MESTRADO ACADÊMICO DO INSTITUTO FEDERAL CATARINENSE (IFC). RevistAleph, (37). https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi37.50696