DISTOPIAS DO PRESENTE: ATROFIA DA FANTASIA E SOCIEDADE ADAPTADA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.23i52.67493

Abstract

We can observe that the cooling of the Arts and the processes of desubjectivation of the individual are closely linked; they are part of the systematized social control scheme implemented by neoliberalism. The Culture Industry plays a role in the atrophy of imagination and the co-optation of subjectivities in the Media Age. This article reflects on the repercussions of this mechanism on education and the resulting impoverishment of creative, emancipatory, and experiential potential. Art classes could contribute to this struggle by helping to rebalance scientific and technological endeavors with the concerns of the spirit.
Keywords: education; art education; Culture Industry; fantasy; utopia

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luciana Schnabl, Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ

    Doutora em Educação (UFRJ), Licenciada e Mestre em Teatro (UNIRIO). Professora no curso de Licenciatura em Teatro e no de Pedagogia (Facesg). Professora de Artes Cênicas na Secretaria de Educação do RJ (SME) onde trabalha com Educação Especial e Inclusiva. Faz parte do Grupo Críticas (UFG), do Gecult (UFRJ) e participa do Grupo de Estudos e Pesquisa em Teoria Crítica e Educação (UFSCar). 

  • Monique Andries Nogueira, Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ

    Bacharel em Música (UFRJ), Licenciada em Educação Artística (CBM-RJ), Mestre em Educação Escolar Brasileira (UFG) e Doutora em Educação(USP). Realizou estágios pós-doutorais em Didática (USP) e Estética (UIB/Espanha). Atuou na educação básica e aposentou-se como professora titular da Faculdade de Educação da UFRJ. É atualmente coordenadora do Programa Educativo da Orquestra Petrobras Sinfônica.

Published

2025-12-10

Issue

Section

Artigos do Número Temático

How to Cite

DISTOPIAS DO PRESENTE: ATROFIA DA FANTASIA E SOCIEDADE ADAPTADA. (2025). Revista Trabalho Necessário, 23(52), 01-18. https://doi.org/10.22409/tn.23i52.67493