Among super queens, camp aesthetics, and the darkroom exploring the erotic discourses in Super Drags on Netflix

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Claudinei Lopes Junior
https://orcid.org/0000-0002-5091-9037

Abstract

Drag art deconstructs gender norms by hyperbolizing or satirizing cultural traits associated with femininity and masculinity. While drag queens have gained greater visibility in mainstream culture, drag kings still face invisibility and lack of recognition, despite also subverting stereotypes and challenging social markers such as gender, race, and class. Over time, camp aesthetics and hyperfemininity, which often captivate audiences through erotic desire, have become central to queens' performances. Therefore, it is enriching to observe how a contemporary audiovisual cultural product humorously represents queens while simultaneously incorporating an erotic discourse. In this context, this article discursively analyzes the erotic enunciations in the five episodes of the first season of Super Drags, an animation released by Netflix in 2018, based on the French Discourse Analysis framework. The results indicate that the erotic discursive formation connects with meanings related to LGBTQIAPN+ and religious discourses.
Furthermore, by employing humor, irony, and hyperbolized stereotypes, Super Drags fosters resistance and empowerment.

Article Details

Section

Dossiê - Artigos

Author Biography

Claudinei Lopes Junior, University of São Paulo

Doutorando em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Mestre em Ciências da Comunicação pela mesma instituição (2023). Mestre em Média e Sociedade (2019) pelo Instituto Politécnico de Portalegre (IPP) e graduado em Comunicação Organizacional (2020) pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Participou da mobilidade acadêmica a fim de obter dupla diplomação numa instituição de ensino superior de Portugal (2018/2019). Experiência como professor de língua estrangeira. Tem interesse em pesquisa na área de Comunicação, com ênfase nos assuntos referentes à imagem e narrativas (Fotografia, Cinema, Televisão, Animação e Publicidade), Estudos de Gênero, Estudos Feministas, Estudos Queer e Estudos Decoloniais. É membro do GELiDis - Grupo de Pesquisa Linguagens e Discursos nos Meios de Comunicação (ECA-SP). Também é co-fundador da Cacto Comunicação - Empresa Júnior de Consultoria em Comunicação e Marketing da UTFPR e exerceu a função de diretor de Gestão de Pessoas na EJ no período de 2017/2018.

How to Cite

Among super queens, camp aesthetics, and the darkroom: exploring the erotic discourses in Super Drags on Netflix. A Barca, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 64–88, 2025. DOI: 10.22409/6ktrkr68. Disponível em: https://periodicos.uff.br/abarca/article/view/65683. Acesso em: 5 dec. 2025.