GRAMSCI, COUNTER-REFORM OF HIGH SCHOOL AND HUMAN (DE)FORMATION

GRAMSCI, CONTRAREFORMA DO ENSINO MÉDIO E (DE)FORMAÇÃO HUMANA

Authors

  • Eliesér Toretta Zen
  • Douglas Cristian Ferrari de Mello
  • Antonio Donizetti Sgarbi

DOI:

https://doi.org/10.22409/enfil.v12i19.59089

Abstract

The BNCC and the “new” high school are examined, from the theoretical categories, unitary school, translatability and omnilateral human formation of Antonio Gramsci. Documentary research of some of Gramsci’s Works was used, including Cadernos do Cárcere 12 (vol. 2), 13 (vol. 3) and 22 (vol.4). The results showed that the BNCC and the “new” high school represent a multilating Project for students, conforming them to a destructive logic of capitalism. It concludes by repealing the high school counter-reform and defending the integral human formation.

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Author Biographies

Douglas Cristian Ferrari de Mello

Doutor em educação no Programa de Pós-graduação em Educação pela Ufes. Possui graduação em pedagogia (2017) pela Uniube e em história (2003) pela Ufes, especialização (2004) e mestrado (2007) em História pela Ufes. Foi professor da Prefeitura Municipal de Vila Velha de 2004 a 2017. Orcid:  E-mail: 

Antonio Donizetti Sgarbi

[1] Doutor em Educação (História e Filosofia da Educação) pela PUC/SP, professor EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (Ifes), com lotação no Curso de Pedagogia - Ifes Campus Vila Velha. 

Published

2024-06-14

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