For a queer-geographic formation
positioning students of the Geography course at UEMS/CG
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v8i17.52990Keywords:
Queer Geography, Gender, Sexuality, Academic formationAbstract
The present text is the result of a course conclusion work of the Degree in Geography at the State University of Mato Grosso do Sul (UEMS/CG), carried out in 2021 and which aimed to discuss the potential and propose alliances between Geography and queer theories, specifically themes of gender and sexuality, regarding the training of teachers/researchers in Geography. The research, of a qualitative-exploratory nature, had the participation of 20 students from the 3rd and 4th year classes of the Bachelor and Licentiate in Geography courses at UEMS/CG. Among the results, it was observed that the students of the Bachelor's course have difficulties in pointing out subjects that can incorporate queer themes, while the students of the Licentiate course, value more the pedagogical disciplines of the specific training nucleus. In view of this, a curriculum that is based on Queer Geography, can contribute positively to the construction of a plural geographic knowledge and doing.
Downloads
References
BORGHI, Rachele. O Espaço à Época do Queer: contaminações queer na Geografia Francesa. Revista Latino-americana de Geografia e Gênero, Ponta Grossa, v. 6, n. 2, p. 133 - 146, ago. / dez. 2015. (Tradução: Maria Helena Lenzi). Disponível em: . Acesso em: 27, set. 2021.
CALLAI, Helena Copetti. Educação geográfica para a formação cidadã. Rev. geogr. Norte Gd., Santiago, n. 70, p. 9-30, set. 2018. Disponível em: <http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-34022018000200009&lng=es&nrm=iso>. Acesso em: 18 jan. 2022.
CARIAGA, Diogenes Egidio. Gênero e sexualidades indígenas: alguns aspectos das transformações nas relações a partir dos Kaiowa em Mato Grosso do Sul. Cadernos de Campo (São Paulo - 1991), v. 24, n. 24, p. 441-464, 2016. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/108628>. Acesso em: 30 out. 2021.
CAVALCANTI, Lana Souza. A cidadania, o direito à cidade e a geografia escolar - Elementos de geografia para o estudo do espaço urbano. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), v. 3, n. 1, p. 41-55, 1999. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/geousp/article/view/123346>. Acesso em: 18 maio. 2022.
CAVALCANTI, Lana Souza. Formar para a vida urbana cidadã como meta para o professor de Geografia: aportes teóricos e ensinamentos da experiência. AGALI journal, v. 10, p. 45-64, 2020. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7461254>. Acesso em: 18 maio. 2022.
DEON, Alana Rigo; CALLAI, Helena Copetti. A EDUCAÇÃO ESCOLAR E A GEOGRAFIA COMO POSSIBILIDADES DE FORMAÇÃO PARA A CIDADANIA. Revista Contexto & Educação, v. 33, n. 104, p. 264–290, 2018. Disponível em: <https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6741>. Acesso em: 18 maio. 2022.
ELIAS, Denise. Milton Santos: a construção da geografia cidadã. Geosul, Florianópolis, v.18, n.35, p. 131-148, jan./jun. 2003. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/geosul/article/view/13606/12472>. Acesso em: 18 maio. 2022.
FARIA, Ruan Pinheiro do Nascimento. Concepções de Gênero e Sexualidade no Ensino de Geografia em Escolas Públicas de Goiânia, Goiás. 137f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Goiás: Instituto de Estudos Socioambientais (IESA), Goiânia, 2018.
FARIAS, Paulo Sergio Cunha. A GEOGRAFIA ESCOLAR CRÍTICA E A FORMAÇÃO PARA A CIDADANIA. Revista GeoSertões, v. 5, n. 10, p. 12-39, mar. 2021. Disponível em: <https://cfp.revistas.ufcg.edu.br/cfp/index.php/geosertoes/article/view/1649>. Acesso em: 18 maio. 2022.
FERNANDES, Estevão Rafael. O que a homossexualidade indígena pode nos ensinar sobre o Colonialismo - e como resistir a ele. SOMANLU (UFAM), v. 17, p. 103-118, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.29327/233099.17.1-6>. Acesso em: 30 out. 2021.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
HALPERIN, David M. Saint Foucault: towards a gay hagiography. Oxford: Oxford University Press, 1995.
LOURO, G. L. Teoria Queer: uma política pós-identitária para a educação. Estudos Feministas: Florianópolis, 2001, v. 9, n. 2, p. 541-553. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0104-026X2001000200012>. Acesso em: 29 jun. 2021.
LOURO, Guacira Lopes. Os Estudos Queer e a Educação no Brasil: articulações, tensões, resistências. Contemporânea – Revista de Sociologia da UFSCar. São Carlos, v. 2, n. 2, jul-dez 2012, pp. 363-369. Disponível em: <https://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/87>. Acesso em: 29 jun. 2021.
MISKOLCI, Richard. A Teoria Queer e a Questão das Diferenças: por uma analítica da normalização. In: 16º Congresso de Leitura do Brasil (COLE), 2007, Campinas. No Mundo há muitas armadilhas e é preciso quebrá-las. Campinas: ALB Associação de Leitura do Brasil, v. 1., 2007, p. 1-19. Disponível em: < https://alb.org.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/prog_pdf/prog03_01.pdf>. Acesso em: 28 jun. 2021.
MISKOLCI, Richard. A Teoria Queer e a Sociologia: o desafio de uma analítica da normalização. Sociologias, Porto Alegre, RS, n. 21, maio 2009. ISSN 1807-0337. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/sociologias/article/view/8863>. Acesso em: 27 jun. 2021.
MOREIRA, Ruy. Assim se Passaram Dez Anos - A Renovação da Geografia Brasileira no Período 1978-1988. GEOgraphia, v. 2, n. 3, p. 27-49, 16 set. 2009. Disponível em: <https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2000.v2i3.a13373>. Acesso em: 29 jun. 2021.
NABOZNY, Almir; ORNAT, Marcio Jose. GEOGRAFIA E GÊNERO: da crítica à racionalidade a uma aproximação pós-estruturalista (geography and gender: from the critique of rationality toward post-structuralism). Mercator, Fortaleza, v. 8, n. 15, p. p. 29 a 35, jun. 2009. Disponível em: <http://www.mercator.ufc.br/mercator/article/view/225>. Acesso em: 26 jun. 2021.
ORNAT, Marcio Jose. Sobre Espaço e Gênero, Sexualidade e Geografia Feminista. Terr@Plural, Ponta Grossa, 2 (2): 309-322 , jul./dez., 2008. Disponível em: <https://revistas2.uepg.br/index.php/tp/article/view/1182>. Acesso em: 26 jun. 2021.
ORNAT, Marcio; SILVA, Joseli Maria. Deslocamento cotidiano e gênero: acessibilidade diferencial de homens e mulheres ao espaço urbano de Ponta Grossa Paraná. Revista de História Regional, v. 12, n. 1, 23 out. 2007. Disponível em: <https://revistas2.uepg.br/index.php/rhr/article/view/2243>. Acesso em: 09 jul. 2021.
REIS, Maíra Lopes. ESTUDOS DE GÊNERO NA GEOGRAFIA: UMA ANÁLISE FEMINISTA DA PRODUÇÃO DO ESPAÇO. Espaço e Cultura, n. 38, p. 11-34, dez. 2015. Disponível em: <https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2015.29067>. Acesso em: 09 jul. 2021.
SCHIBELINSKI, Diego. “Isso é coisa do capeta!”: o papel da “ideologia de gênero” no atual projeto político de poder. Retratos da Escola, v. 14, n. 28, p. 15–38, 2020. Disponível em: <https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1131>. Acesso em: 23 jan. 2022.
SILVA, Joseli Maria. UM ENSAIO SOBRE AS POTENCIALIDADES DO USO DO CONCEITO DE GÊNERO NA ANÁLISE GEOGRÁFICA. Revista de História Regional, v. 8, n. 1, 28 set. 2007. Disponível em: <https://revistas2.uepg.br/index.php/rhr/article/view/2167>. Acesso em: 09 jul. 2021.
SILVA, Joseli Mari.; ORNAT, Marcio Jose. Espaço urbano, poder e gênero: uma análise da vivência travesti. Revista de Psicologia da UNESP , v. 9, p. 78-90, 2010. Disponível em: <https://seer.assis.unesp.br/index.php/psicologia/article/view/429>. Acesso em: 09 jul. 2021.
SILVA, Paulo de Tássio Borges da. Biopolítica e normalização identitária em sexualidades indígenas. Amazônica - Revista de Antropologia, v. 8, n. 2, p. 396-414, out. 2017. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.18542/amazonica.v8i2.5049>. Acesso em: 30 out. 2021.
SILVA, Sérgio Henrique Pinto. GEOGRAFIA FÍSICA E GEOGRAFIA HUMANA: uma dicotomia a ser superada?. Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História, v. 4, n. 4, 2007. Disponível em: <https://www.outrostempos.uema.br/index.php/outros_tempos_uema/article/view/411>. Acesso em: 13 out. 2021.
SILVA, Suzana Maria Veleda da. Geografia e Gênero/ Geografia Feminista-o que é isto?. Boletim Gaúcho de Geografia, Porto Alegre, v. 23, p. 105-120, 1998. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/bgg/article/view/38385>. Acesso em: 08 jul. 2021.
SOUZA, Eloisio Moulin de. A Teoria Queer e os Estudos Organizacionais: Revisando Conceitos sobre Identidade. Revista de Administração Contemporânea, v. 21, n. 3, p. 308-326, 11. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1982-7849rac2017150185>. Acesso em: 19 jun. 2021.
SOUZA, Eloisio Moulin de; CARRIERI, Alexandre de Pádua. A analítica Queer e seu rompimento com a concepção binária de gênero. Revista de Administração Mackenzie, v. 11, n. 3, art. 2, p. 46-70, 2010. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1678-69712010000300005>. Acesso em: 24 jan. 2022.
SOUZA, Fábio Feltrin de; BENETTI, Fernando Jose. Historiografando a abjeção: uma arqueografia dos estudos queer no Brasil. Contemporâneos: Revista de Artes e Humanidades (Online) , v. 11, p. 1-13, 2015. Disponível em: <https://www.revistacontemporaneos.com.br/n12/artigos/historiografandoabjecao.pdf>. Acesso em: 29 out. 2021.
STRAFORINI, Rafael. O ensino de Geografia como prática espacial de significação. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, p. 175-195, 2018. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/152621>. Acesso em: 29 out. 2021.
TILIO, Rafael de. Teorias de gênero: principais contribuições teóricas oferecidas pelas perspectivas contemporâneas. Revista Gênero (Niterói), v. 14, p. 125-148, 2014. Disponível em:<https://doi.org/10.22409/rg.v14i2.626>. Acesso em: 22 set. 2021.
WOLFF, Cristina Scheibe; SALDANHA, Rafael Araújo. Gênero, sexo, sexualidades - Categorias do debate contemporâneo. Retratos da Escola, v. 9, n. 16, p. 29–46, 2015. Disponível em: <https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/482>. Acesso em: 05 jul. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.