Education in sustainability in higher teacher education in Pedagogy: a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i2.a45473

Keywords:

education for sustainability;, teacher formation;, pedagogy;, literature review

Abstract

The importance of initial document formation in education in sustainability (EpS) has been expanded since the 2030 Agenda. However, there are few recorded scientific productions that deal with educational practices in the teaching-learning process of this type of educational training. This literature review sought to examine how the studies published in periodicals published on EpS, including the educational practices implemented and the existing gaps. The literature review found 19 articles from peer-reviewed journals. Of these, only 6 publications were analyzed using SciELO, Google Scholar and ERIC, using exclusion processes in several stages. One strategy followed is to locate documents using a reliable search strategy; define the requirements for the selection of documents to be analyzed from documents and rigorously analyze the selected documents based on clear and precise criteria and dimensions. The results pointed to the existence of gaps in the literature on the ways in which EpS has been approached in the context of teacher education in higher education, more precisely in the pedagogy course, despite its importance in the current situation of sustainability on the planet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Menezes de Jesus, Instituto Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Possuo graduação em Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Tiradentes. Especialista na área de Recursos Humanos UNIT (MBA - GESTÃO DE RECURSOS HUMANOS), Pós-graduado pela Universidade Federal de Sergipe (Gestão de Políticas Públicas com Foco em Gênero e Raças), Graduado em Pedagogia pela Faculdade São Luís de França concluído em 2013/1, atuou como TUTOR da ESAF (Escola de Administração Fazendária) 2013, Pós-graduado em Gestão Escolar: Pedagogia Empresarial, fui responsável pelo setor de RH da empresa SIGMARHOH WELL TESTING SERVICE (Analista de Recursos Humanos), atuei como Pedagogo do Núcleo de Apoio ao Ensino NAE/NAP da Faculdade Uninassau - Rio Grande do Norte-Natal, professor e coordenador do curso de Pedagogia da Uninassau Natal, e como coordenador acadêmico da Faculdade Anhanguera polo Natal, mestre em Ciências Ambientais do Programa de Pós-graduação em Uso Sustentável de Recursos Naturais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Atualmente estou coordenador pedagógico do colégio de Nossa Senhora de Fátima - CNSF Natal/RN.

Valdenildo Pedro da Silva, Instituto Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN,

Pós-doutor em Sustentabilidade de Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande (2012), Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005), Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (1997), Graduado em Geografia (UFRN) e Graduado em Pedagogia (FAPAN). Tem atuação em cursos superiores como o de Pedagogia (UFPB), Geografia, Gestão Ambiental e nos cursos de Controle Ambiental e de Petróleo e Gás; bem como na pós-graduação latu sensu de Gestão Ambiental, de Educação Ambiental e Geografia do Semiárido, de Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade Educação de Jovens e Adultos e coordenou o Mestrado Profissional em Uso Sustentável de Recursos Naturais (PPgUSRN/IFRN) de 2015 a 12 de junho de 2017. Em 2021 e 2022 foi classificado pelo AD Scientific Index / Scientist Rankings (Alper-Doger Scientific Index; https://www.adscientificindex.com/) como um dos cientistas mais influentes do mundo. O Índice Científico Alper-Doger é o primeiro e único estudo a mostrar os coeficientes de produtividade total e dos últimos cinco anos de cientistas. O resultado é obtido a partir dos índices h e i10, além de citações no Google Scholar (https://scholar.google.com/citations?user=5BPaoAUAAAAJ&hl=en&oi=ao). 

References

AVERY, Helen; NORDÉN, Birgitta. Working with the divides: two critical axes in development for transformative professional practices. International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 18, n. 5, p. 666-680, 2017. https://doi.org/10.1108/IJSHE-03-2016-0039

BENTO, António. Como fazer uma revisão da literatura: considerações teóricas e práticas. Revista JA, 65 (7), 42-44, 2012. Disponível em: https://www.academia.edu/31885636/COMO_FAZER_UMA_REVIS%C3%83O_DA_LITERATURA_CONSIDERA%C3%87%C3%95ES_TE%C3%93RICAS_E_PR%C3%81TICAS. Acesso em: 1 ago. 2022

BUCKLER, Carolee; CREECH, Heather. Shaping the future we want: un decade of education for sustainable development; Final Report. UNESCO. Paris, France, 2014. Disponível em https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230171 Acesso em: 1 ago. 2022

CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

CODINA, Luis; LOPEZOSA, Carlos. Documentación periodística: búsqueda avanzada y bases de datos de prensa 2020. Barcelona, Área de Formatos Digitales, 2020.

COTTON, Debby; WINTER, Jennie. It’s not just bits of paper and light bulbs’: a review of sustainability pedagogies and their potential for use in higher education. In: Sustainability Education: Perspectives and Practice across Higher Education, edited by P. Jones, D. Selby, and S. Sterling, 39-54. London: Earthscan, 2010.

FISCHER, Marta Luciane. Tem um estudante autista na minha turma! E agora? O Diário Reflexivo Promovendo a Sustentabilidade Profissional no Desenvolvimento de Oportunidades Pedagógicas para Inclusão. Revista Brasileira de Educação Especial. Bauru, v. 25, n. 4, p. 535-552, 2019. https://doi.org/10.1590/s1413-65382519000400001

FREIRE, Ana Maria. Educação para a sustentabilidade: implicações para o currículo escolar e para a formação de professores. Pesquisa em Educação Ambiental, v. 2, n. 1, p. 141-154, 2007. https://doi.org/10.11606/issn.2177-580X.v2i1p141-154.

GADOTTI, Moacir. Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2008.

IDEIA SUSTENTÁVEL. Universidades declaram compromissos com a sustentabilidade na Rio+20. Disponível em: https://www.ideiasustentavel.com.br/universidades-declaram-compromissos-com-a-sustentabilidade-na-rio20/. Acesso em: 01 jul. 2020.

JERONEN, Eila; PALMBERG, Irmeli; YLI-PANULA, Eija. Teaching methods in biology education and sustainability education including outdoor education for promoting sustainability: a literature review. Education Sciences. 2017, v. 7, n. 1, 2017. https://doi.org/10.3390/educsci7010001.

JACOBI, Pedro. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa. São Paulo, n. 118, p. 189-206, 2003. https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000100008

KUHLMAN, Tom; FARRINGTON, Jonh. What is Sustainability? Sustainability, v. 2, 3436-3448, 2010. https://doi.org/10.3390/su2113436.

LEAL FILHO, Walter. Sustainability 2.0 a new age of sustainable development in higher education", International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 16, n. 1. https://doi.org/10.1108/IJSHE-10-2014-0149.

LOZANO, Rodrigo et al. A review of commitment and implementation of sustainable development in higher education: results from a worldwide survey. Journal of Cleaner Production, v. 108, p. 1-18, 2015. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.09.048

MORA, William Manuel. Desarrollo de capacidades y formación en competencias ambientales en el profesorado de ciencias. Revista de la Facultad de Ciencia y Tecnología - Tecné, Episteme y Didaxis, n. 38, p. 185-203, 2015. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/ted/n38/n38a11.pdf. Acesso em: 10 fev. 2021.

MOUSENA, Eleni; SIDIROPOULOU, Trifeni; SIDIROPOULOU, Maretta. Curriculum for Citizenship and Sustainability. In book: Pedagogy - Challenges, Recent Advances, New Perspectives, and Applications [Working Title, 2022. DOI: 10.5772/intechopen.103981.

NAÇÕES UNIDAS NO BRASIL-ONU BR. A Agenda 2030. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. Acesso em: 08 jul. 2020.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de Freitas. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

PUCCINI, Lucas Rebelo Silva et al. Comparativo entre as bases de dados PubMed, SciELO e Google Acadêmico com o foco na temática Educação Médica. Cadernos UniFOA, Volta Redonda, v. 10, n. 28, p. 75-82, 2015. https://doi.org/10.47385/cadunifoa.v10.n28.301.

RESTREPO, Maria Mercedes Callejas; BLANCO-PORTELA, Norka; LADINO-OSPINA, Yolanda; SIGUA, Rosa Nidia Tuay; VARGAS, Kenneth Ochoa. Professional development of university educators in ESD: a study from pedagogical styles. International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 18, n. 5, p. 648-665, 2017. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2016-0031

SANTOS, Fernando Sebra; ALMEIDA FILHO, Naomar. A quarta missão da Universidade: internacionalização na sociedade do conhecimento. Brasília: Editora UnB; Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2012.

SILVA, Valdenildo da Silva.; PONTES, Julio Cesar de. Educação para a sustentabilidade em currículos da educação básica: implementação e desafios. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 5, p. 30320-30330, 2020. https://doi.org/10.34117/bjdv6n5-475.

SAUCEDO, Kellys Regina Rodio; PIETROCOLA, Maurício. Características de pesquisas nacionais e internacionais sobre temas controversos na Educação Científica. Ciência & Educação (Bauru), v. 25, n. 1, p. 215-233, 2019. https://doi.org/10.1590/1516-731320190010014

STERLING, Stephen. Learning for resilience, or the resilient learner: towards a necessary reconciliation in a paradigm of sustainable education. Environmental Education Research, v. 16, n. 5-6, p. 511-528, 2010. https://doi.org/10.1080/13504622.2010.505427.

TILBURY, Daniella. Education for sustainability in higher education. Report commissioned by UNESCO ESD secretariat to inform the 3rd Global DESD report and global action programmed (In Prep), 2015.

UNESCO. Década da Educação das Nações Unidas para um Desenvolvimento Sustentável, 2005-2014: documento final do esquema internacional de implementação. Brasília: UNESCO, 120p, 2005.

UNITED NATIONS. The Millennium Development Goals Report. 2015. p. 21. https://www.un.org/millenniumgoals/2015_MDG_Report/pdf/MDG%202015%20rev%20(July%201).pdf. Acesso em: 10 fev. 2021.

VARELA-LOSADA, Mercedes; ARIAS-CORREA, Azucena; VEGA-MARCOTE, Pedro. Educar para a mudança e a sustentabilidade: Avaliação de uma proposta de aprendizagem experiencial para capacitar os professores em formação inicial. Revista Portuguesa de Educação, v. 32, n. 2, p. 57-73, 2019. https://doi.org/10.21814/rpe.15303.

VASCONCELLOS, Maura Maria Morita; SORDI, Mara Regina Lemes de. Formar professores universitários: tarefa (im)possível? Interface, Botucatu, v. 20, n. 57, p. 403-414, June 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/PMS5QC5x6Bf6N8tLHsQbhrC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2021.

VILCHES, Amparo; PÉRES, Daniel Gil. La educación para la sostenibilidad en la universidad: el reto de la formación del profesorado, Ambientalización curricular y sostenibilidad. Nuevos retos de profesionalización docente, v. 16, n. 2, 2012. http://www.ugr.es/~recfpro/rev162ART2.pdf Acesso em: 10 fev. 2021.

WALS, Arjen E. J. Social learning towards a sustainable world: principles, perspectives, and praxis. Wageningen Academic Publishens, The Netherlands, 2007.

Published

2022-12-18

How to Cite

Jesus, A. M. de, & Silva, V. P. da. (2022). Education in sustainability in higher teacher education in Pedagogy: a literature review. Ensino, Saude E Ambiente, 15(2), 388-404. https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i2.a45473

Issue

Section

Artigos