Education in sustainability in higher teacher education in Pedagogy: a literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i2.a45473

Keywords:

education for sustainability;, teacher formation;, pedagogy;, literature review

Abstract

The importance of initial document formation in education in sustainability (EpS) has been expanded since the 2030 Agenda. However, there are few recorded scientific productions that deal with educational practices in the teaching-learning process of this type of educational training. This literature review sought to examine how the studies published in periodicals published on EpS, including the educational practices implemented and the existing gaps. The literature review found 19 articles from peer-reviewed journals. Of these, only 6 publications were analyzed using SciELO, Google Scholar and ERIC, using exclusion processes in several stages. One strategy followed is to locate documents using a reliable search strategy; define the requirements for the selection of documents to be analyzed from documents and rigorously analyze the selected documents based on clear and precise criteria and dimensions. The results pointed to the existence of gaps in the literature on the ways in which EpS has been approached in the context of teacher education in higher education, more precisely in the pedagogy course, despite its importance in the current situation of sustainability on the planet.

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Author Biographies

André Menezes de Jesus, Instituto Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN

Possuo graduação em Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Tiradentes. Especialista na área de Recursos Humanos UNIT (MBA - GESTÃO DE RECURSOS HUMANOS), Pós-graduado pela Universidade Federal de Sergipe (Gestão de Políticas Públicas com Foco em Gênero e Raças), Graduado em Pedagogia pela Faculdade São Luís de França concluído em 2013/1, atuou como TUTOR da ESAF (Escola de Administração Fazendária) 2013, Pós-graduado em Gestão Escolar: Pedagogia Empresarial, fui responsável pelo setor de RH da empresa SIGMARHOH WELL TESTING SERVICE (Analista de Recursos Humanos), atuei como Pedagogo do Núcleo de Apoio ao Ensino NAE/NAP da Faculdade Uninassau - Rio Grande do Norte-Natal, professor e coordenador do curso de Pedagogia da Uninassau Natal, e como coordenador acadêmico da Faculdade Anhanguera polo Natal, mestre em Ciências Ambientais do Programa de Pós-graduação em Uso Sustentável de Recursos Naturais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. Atualmente estou coordenador pedagógico do colégio de Nossa Senhora de Fátima - CNSF Natal/RN.

Valdenildo Pedro da Silva, Instituto Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN,

Pós-doutor em Sustentabilidade de Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande (2012), Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005), Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Pernambuco (1997), Graduado em Geografia (UFRN) e Graduado em Pedagogia (FAPAN). Tem atuação em cursos superiores como o de Pedagogia (UFPB), Geografia, Gestão Ambiental e nos cursos de Controle Ambiental e de Petróleo e Gás; bem como na pós-graduação latu sensu de Gestão Ambiental, de Educação Ambiental e Geografia do Semiárido, de Educação Profissional Integrada à Educação Básica na Modalidade Educação de Jovens e Adultos e coordenou o Mestrado Profissional em Uso Sustentável de Recursos Naturais (PPgUSRN/IFRN) de 2015 a 12 de junho de 2017. Em 2021 e 2022 foi classificado pelo AD Scientific Index / Scientist Rankings (Alper-Doger Scientific Index; https://www.adscientificindex.com/) como um dos cientistas mais influentes do mundo. O Índice Científico Alper-Doger é o primeiro e único estudo a mostrar os coeficientes de produtividade total e dos últimos cinco anos de cientistas. O resultado é obtido a partir dos índices h e i10, além de citações no Google Scholar (https://scholar.google.com/citations?user=5BPaoAUAAAAJ&hl=en&oi=ao). 

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Published

2022-12-18

How to Cite

Jesus, A. M. de, & Silva, V. P. da. (2022). Education in sustainability in higher teacher education in Pedagogy: a literature review. Teaching, Health and Environment, 15(2), 388-404. https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i2.a45473

Issue

Section

Articles