The relation between Environment and Health through the conceptions of Middle School students and teachers
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a48485Keywords:
environment and health, final years, health and environment, middle school, environmental health.Abstract
After the new definition of health elaborated by the World Health Organization, which defined it as a state of complete physical, mental and social well-being, and not just as the absence of illness or infirmity, several international and national scientific events were promoted aiming at life quality, in which elements such as the environment and its socio-environmental reflex were considered as conditioning factors of health. In Brazil, educational guidance and normative documents incorporated themes of environment and health as fundamental in the teaching process, having to be contextualized and approached in a transversal way. Thus, the present study sought to diagnose the knowledge of Middle School students and teachers of four randomly selected school from Alegrete/RS, located in different socio-environmental contexts, about the relation between “Environment and Health”. Data collection was carried out through the application of semi-structured questionnaires adapted to survey research method, in which for open-essay answers Content Analysis was applicated. The methodology used made possible to highlight possible strengths and weaknesses regarding the articulation of the theme "Environment and Health" arising from its different contexts, as well as to reveal the teachers' understanding considering its transversality. From the observed results, we can conclude that environment and health teaching occurs, however, in a fragmented and limited way, where certain aspects are privileged due to confused conceptions observed on the theme in both groups.
Downloads
References
ALENCAR, Mariléia Muniz Mendes. Reciclagem de lixo numa escola pública do município de Salvador. Revista Virtual, v. 1, n. 2, p. 96-113, 2005.
ALMEIDA FILHO, Naomar de. O que é saúde? Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2011.
ALMEIDA FILHO, Naomar de. Uma breve história da epidemiologia. In: ROUQUAYROL, Maria Zélia; ALMEIDA FILHO, Naomar de. Epidemiologia e Saúde. Rio de Janeiro: Editora Medsi, 1999, p. 6.
AMORIM, Leiliane et al. Saúde ambiental nas cidades. In: Iª CONFERÊNCIA NACIONAL. 2009. p. 30. Disponível em: file:///C:/Users/X/Downloads/749-Texto%20do%20Artigo-4740-1-10-20160504.pdf Acesso em: 29 out. 2021.
ANVISA. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Problemas de saúde relacionados à exposição por agrotóxicos. Brasília: Anvisa, 2003
AZEVEDO, Cleide Jussara Cardoso de. Concepção e prática da população em relação ao lixo domiciliar na área central da cidade de Uruguaiana-RS. Uruguaiana, PUCRS-Campus II, 1996. Monografia de pós-graduação. Educação ambiental.
BARBI, Juliana Silva Pedro; NETO, Jorge Megid. A Saúde nos anos finais do Ensino Fundamental: Uma análise de documentos de referência. In: XI ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS–XI ENPEC, 3., 2017, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2017.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2018.
BONATTO, Andréia et al. Interdisciplinaridade no ambiente escolar. In: IX ANPED SUL, 2012. Disponível em: https://docplayer.com.br/331050-Interdisciplinaridade-no-ambiente-escolar.html Acesso em 25 nov. 2021.
BRASIL. Lei 9795, de 27.04.99. Dispõe sobre a educação, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. 1999.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos temas transversais, ética. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Temas Transversais. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CARRAPATO, Pedro; CORREIA, Pedro; GARCIA, Bruno. Determinante da saúde no Brasil: a procura da equidade na saúde. Saúde e Sociedade, v. 26, p. 676-689, 2017. https://doi.org/10.1590/S0104-12902017170304
CASTIEL, Luis David; DARDET, Carlos Alvarez. A saúde persecutória: os limites da responsabilidade. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2007.
DE LIMA, Elaine Carvalho; DE OLIVEIRA NETO, Calisto Rocha. Revolução Industrial: considerações sobre o pioneirismo industrial inglês. Revista Espaço Acadêmico, v. 17, n. 194, p. 102-113, 2017. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/32912 Acesso em 25 nov. 2021.
DE SENA, Dianne Cristina Souza et al. A BNCC em discussão na formação continuada de professores de Educação Física: um relato de experiência–Natal/RN. Motrivivência, v. 28, n. 49, p. 227-241, 2016. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n49p227
DEMAJOROVIC, Jacques; LIMA, Márcia. Cadeia de reciclagem: um olhar para os catadores. São Paulo: Editora Senac, 2013.
DUTRA, Rodrigo Marciel Soares; DE SOUZA, Murilo Mendonça Oliveira. Impactos negativos do uso de agrotóxicos à saúde humana. Hygeia-Revista Brasileira de Geografia Médica e da Saúde, v. 13, n. 24, p. 127-140, 2017. https://doi.org/10.14393/Hygeia1334540
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
FELIX, Rozeli Aparecida Zanon. Coleta seletiva em ambiente escolar. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 18, p. 56-71, 2007. https://doi.org/10.14295/remea.v18i0.3321
FRANCO NETTO, Guilherme et al. Impactos socioambientais na situação de saúde da população brasileira: estudo de indicadores relacionados ao saneamento ambiental inadequado. Tempus - Actas de Saúde Coletiva, v. 4, n. 4, p.53-71, 2009. Disponível em https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/25569 Acesso em 25 nov. 2021.
FRANCO, Jussara Botelho; VAZ, Marta Regina Cezar. Aprendendo a ensinar a partir de uma perspectiva socioambiental no contexto da saúde coletiva. Ambiente & Educação, v. 12, n. 1, p. 81-89, 2007. Disponível em Aprendendo a ensinar a partir de uma perspectiva socioambiental no contexto da saúde coletiva. Ambiente & Educação, v. 12, n. 1, p. 81-89, 2007. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/805 Acesso em 25 nov. 2021.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7ª.ed. São Paulo: Atlas, 2019.
GONÇALVES, Fernanda Denardin et al. A promoção da saúde na educação infantil. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 12, n. 24, p. 181-192, 2008. https://doi.org/10.1590/S1414-32832008000100014
KRIEGER, Nancy. Theories for social epidemiology in the 21st century: an ecosocial perspective. International journal of epidemiology, v. 30, n. 4, p. 668-677, 2001. https://doi.org/10.1093/ije/30.4.668
LEFF, Enrique. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis: Vozes, 2001.
LEVINS, Richard; LOPEZ, Cynthia. Toward an ecosocial view of health. International Journal of Health Services, v. 29, n. 2, p. 261-293, 1999. https://doi.org/10.2190/wlvk-d0rr-kvbv-a1dh
MARTINS, Lourdes Conceição at al. Relação entre poluição atmosférica e atendimentos por infecção de vias aéreas superiores no município de São Paulo: avaliação do rodízio de veículos. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 4, p. 220-229, 2001. http://dx.doi.org/10.1590/S1415-790X2001000300008
MONTEIRO, Paulo Henrique Nico; BIZZO, Nelio. A saúde na escola: análise dos documentos de referência nos quarenta anos de obrigatoriedade dos programas de saúde, 1971-2011. História, Ciências, Saúde, v. 22, n. 2, p. 411-428, 2015. https://doi.org/10.1590/S0104-59702014005000028
MONTEIRO, Paulo Henrique Nico; BIZZO, Nelio. Hábitos, atitudes e ameaças: a saúde nos livros didáticos brasileiros. Cadernos de Pesquisa, v. 44, n. 151, p. 132-154, 2014. https://doi.org/10.1590/198053142746
NICOLUSSI, Francine Heloisa et al. Poluição do ar e doenças respiratórias alérgicas em escolares. Revista de Saúde Pública, v. 48, p. 326-330, 2014. https://doi.org/10.1590/S0034-8910.2014048004940
NUNES, Everardo Duarte. Saúde coletiva: uma história recente de um passado remoto. In: Tratado de saúde coletiva. 2006. p. 295-315.
OLIVEIRA, Daniela Gonçalves Félix de et al. Determinantes do estado de saúde dos Portugueses. 2010. 114 f. Tese (Doutorado em Estatística e Gestão de Informação) – Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2010. Disponível em: https://run.unl.pt/bitstream/10362/3423/1/TEGI0251.pdf. Acesso em: 18 dez 2020.
OMS. Organização Mundial da Saúde. Comission Santé et Environnement. Notre planète, notre santé. Génève: OMS, 1992.
PENTEADO, Heloísa D. Meio ambiente e formação de professores. São Paulo: Cortez, 2012.
PINHÃO, Francine; MARTINS, Isabel. Diferentes abordagens sobre o tema saúde e ambiente: desafios para o ensino de ciências. Ciência & Educação, v. 18, n. 4, p. 819-836, 2012. https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000400006
PINSONNEAULT, Alain; KRAEMER, Kenneth. Survey research methodology in management information systems: an assessment. Journal of management information systems, v. 10, n. 2, p. 75-105, 1993. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/40398056 Acesso em 25 nov. 2021.
PORTO, Marcelo Firpo; MARTINEZ-ALIER, Joan. Ecologia Política, economia ecológica e saúde coletiva: interfaces para a sustentabilidade do desenvolvimento e para promoção de saúde. Cad. Saúde Pública, Sup. 4, p. S503-S512, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2007001600011
RIBEIRO, Helena; BESEN, Gina Rizpah. Panorama da coleta seletiva no Brasil: desafios e perspectivas a partir de três estudos de caso. InterfacEHS, v. 2, n. 4, 2007. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4533249/mod_resource/content/2/%28Leitura%20Complementar%29%20-%20Aula%207%20-%20Panorama%20da%20coleta%20seletiva%20no%20Brasil%20-%20Desafios%20e%20perspectivas%20a%20partir%20de%20tres%20estudos%20de%20caso.pdf Acesso em 25 nov. 2021.
RIBEIRO, Júlia Werneck; ROOKE, Juliana Maria Scoralick. Saneamento básico e sua relação com o meio ambiente e a saúde pública. 2010. 36 f. Monografia (Especialização em Análise Ambiental) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Minas Gerais, 2010. Disponível em: https://www.ufjf.br/analiseambiental/files/2009/11/TCC-SaneamentoeSa%C3%BAde.pdf
Acesso em 25 nov. 2021.
RIGOTTO, Raquel Maria. Saúde Ambiental & Saúde dos Trabalhadores: uma aproximação promissora entre o Verde e o Vermelho. Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 6, n. 4, p. 388-404, 2003. https://doi.org/10.1590/S1415-790X2003000400013
RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Departamento Pedagógico. União dos Dirigentes Municipais de Educação. Referencial Curricular Gaúcho: Educação Infantil. Porto Alegre: Secretaria de Estado da Educação, 2018.
SANTANA, Paula et al. Avaliação da qualidade ambiental dos espaços verdes urbanos no bem-estar e na saúde. In: SANTANA, Paula (Ed.). A Cidade e a Saúde. Coimbra: Edições Almedina, 2007, p. 219-46.
SOUSA, Marta Caires de; ESPERIDIÃO, Monique Azevedo; MEDINA, Maria Guadalupe. A intersetorialidade no Programa Saúde na Escola: avaliação do processo político-gerencial e das práticas de trabalho. Ciência & Saúde Coletiva, v. 22, p. 1781-1790, 2017. https://doi.org/10.1590/1413-81232017226.24262016
STRAND, Roger. The role of risk assessments in the governance of genetically modified organisms in agriculture. Journal of Hazardous Materials, v. 86, n. 1-3, p. 187-204, 2001. https://doi.org/10.1016/s0304-3894(01)00258-8.
TEIXEIRA, Lucas André; TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. A educação ambiental e a formação de professores: pensando a inserção da educação ambiental na escola pública. In: VII EPEA – Encontro Pesquisa em Educação Ambiental, 2013, Rio Claro. Anais, 2013. Disponível em: http://www.epea.tmp.br/epea2013_anais/pdfs/plenary/0107-1.pdf Acesso em: 29 out. 2021.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Contribuições para uma pedagogia crítica na educação ambiental: reflexões teóricas. In: LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. A questão ambiental no pensamento crítico: natureza, trabalho e educação. Rio de Janeiro: Quartet, 2007, p. 177-221.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Educação ambiental e paradigmas de interpretação da realidade: tendências reveladas. In: I EPEA – Encontro Pesquisa em Educação Ambiental, 2001, Botucatu. Anais... Botucatu: UNESP, 2001. Disponível em: http://www.epea.tmp.br/epea2001_anais/pdfs/plenary/tr43.pdf. Acesso em: 15 dez 2020.
TOZONI-REIS, Marília Freitas de Campos. Educação ambiental: natureza, razão e história. Campinas: Autores Associados, 2008.
VIEIRA, Ana Carolina Pires; DE OLIVEIRA, Silmara Sartoreto. Educação Ambiental e Saúde Pública: uma análise crítica da literatura. Ambiente & Educação, v. 16, n. 1, p. 37-44, 2011. Disponível em: https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/1025 Acesso em: 15 dez 2020.
WESTPHAL, Márcia Faria; ZIGLIO, Erio. Políticas públicas e investimentos: a intersetorialidade. In: O município no século XXI: cenários e perspectivas. São Paulo: Fundação Prefeito Faria Lima, 1999. p. 111-21.
WHO. World Health Organization. Preamble to the Constitution of the Word Health Organization as adopted by the International Health Conferece. New York, 1946. Disponível em: http://www.who.int/about/mission/en. Acesso em: 15 dez 2020.
WHO. World Health Organization. Creating healthy cities in the 21 st century. Geneva: WHO, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Márcio da Mota Machado Filho, Maurício Cendón do Nascimento Ávila; Fernando Icaro Jorge Cunha; Edward Frederico Castro Pessano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.