Mediation in Museums and Science Centers: Contributions to Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2023.v16i.a48815Keywords:
mediators, teacher education, museums and science centers, mediation practiceAbstract
This article is part of the Master’s research "Museums, Science Centers and initial teacher education: contributions from the mediation practice held at the Science and Life Museum". We stuck to this subject because we understand it as an important contribution to the education of undergraduate students who are in a period of professional training, thus allowing them to broaden their views regarding scientific dissemination. Based on this proposition, we sought to understand the differences and similarities that emerge from this formation. The dynamics of scientific dissemination and the popularization of science for teacher education are points that present differences among themselves, but that approach each other in the stages of application. To better understand this scenario, we performed a bibliographic review about the themes and, from there, we aimed to interconnect them. The question that motivated the research was how and what are the contributions of mediation practice in Museums and Science Centers that strengthen the initial education of teachers during the mediation process. We observed that there is a considerable theoretical production about the importance of such practice. The research assumption was confirmed. We noted that the contributions obtained by mediators during initial formation are related to the acquisition of professional experience and the knowledge that best qualifies them as future teachers. Thus, we highlighted as positive the mediation contributions in Museums and Science Centers for teaching practice in the acquisition of experience and professional knowledge.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2011. 110p.
ALARCÃO, Isabel. Reflexão crítica sobre o pensamento de D. Schön e os programas de formação de professores. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 11-42, jul./dez.1996. https://doi.org/10.1590/S0102-25551996000200002
BONATTO, Maria Paula de Oliveira; SEIBEL, Maria Iloni, MENDES, Isabel Aparecida. Ação mediada em museus de ciências: O caso do Museu da Vida. . In: MASSARANI, Luiza; MERZAGORA, Matteo; RODARI, Paola. (Orgs.). Diálogos & Ciência: mediação em museus e centros de ciência. Rio de Janeiro: Museu da Vida/Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, 2007. p. 48-55.
CARVALHO, Cristina; LIMA, Isabel Van Der Ley. Formação inicial de professores no diálogo com espaços não formais de educação: os museus como espaço para a formação. In: SHIGUNOV NETO, Alexandre; FORTUNATO, Ivan; LÓPEZ, José Manuel Touriñán. (Orgs.). Educação não formal e museus: aspectos históricos, tendências e perspectivas. São Paulo: Edições Hipótese, 2017. p. 5-13.
CAZELLI, Sibele; QUEIROZ , Glória; ALVES, Fátima; FALCÃO, Douglas; VALENTE Maria Esther; GOUVÊA, Guaracira e COLINVAUX, Dominique. Tendências Pedagógicas das exposições de um museu de ciência. In: GUIMARÃES, V. F.; SILVA, G. A. da (Orgs.). Implantação de museus e centros de ciência. Rio de Janeiro: UFRJ, Programa de Apoio ao Desenvolvimento da Educação em Ciência, 2002. p. 208-218.
GOMES, Isabel; CAZELLI, Sibele. Formação de mediadores em museus de ciência: diálogos entre a educação formal e não formal. Revista Educação Online, n. 16, p. 1-22, mai-ago 2014. https://doi.org/10.36556/eol.v0i16.99
GRINSPUM, Denise. Educação para o Patrimônio: Museu de Arte e Escola: Responsabilidade compartilhada na formação de públicos. 2000. 148f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
KÖPTCKE, Luciana Sepúlveda. Bárbaros, escravos e civilizados: o público dos museus no Brasil. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Brasília, n. 31, p.185-205, 2005. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/39267 Acesso em: 5 ago. 2022
KÖPTCKE, Luciana Sepúlveda. A análise da parceria museu-escola como experiência social e espaço de afirmação do sujeito. In: GOUVÊA, Guaracira; MARANDINO, Martha; LEAL, Maria Cristina. (Orgs.). Educação e museu: a construção social do caráter educativo dos museus de ciência. Rio de Janeiro: Access, 2003. p. 106-128.
KÖPTCKE, Luciana Sepúlveda. Analisando a dinâmica da relação museu – educação formal. In: KÖPTCKE, Luciana Sepúlveda (Org.). Cadernos do Museu da Vida: o formal e o não-formal na dimensão educativa do museu, Rio de Janeiro: Museu da Vida / Museu de astronomia e Ciências Afins, p. 16-25, 2002.
MAGALHÃES, Ana Del Tabor Vasconcelos. Ensino de arte: perspectivas com base na prática de ensino. Traços, Belém, v. 3, n. 6, p. 5-12, dez 2000. Disponível em: http://revistas.unama.br/index.php/revistatracos/article/view/845/404 Acesso em: 5 ago. 2022
MANHART, Christian. Mesa-Redonda de Santiago do Chile. In: NASCIMENTO JUNIOR, José do; TRAMPE, Alan, SANTOS, Paula Assunção dos. (Orgs.). Mesa redonda sobre la importancia y el desarrollo de los museos en el mundo contemporáneo: Mesa Redonda de Santiago de Chile, 1972. Brasília: Ibram/MinC; Programa Ibermuseos, 2012. p. 104-105.
MARANDINO, Martha. (Org.). Educação em museus: a mediação em foco. São Paulo: GEENF/USP, 2008a. 36p.
MARANDINO, Martha. Ação educativa, aprendizagem e mediação nas visitas aos museus de ciências. In: MASSARANI, Luisa; ALMEIDA, Carla (Eds.). Workshop Sul-Americano & Escola de Mediação em Museus e Centros Ciência. Rio de Janeiro: Museu da Vida / Casa de Oswaldo Cruz / Fiocruz, 2008b. p. 23-29.
MARANDINO, Martha. Formação inicial de professores e os museus de ciências. In: SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Marcia Serra. (Orgs.). Formação docente em ciências: memórias e práticas. Niterói: Eduff, 2003. p. 59-76.
MARTINS, Luciana. A constituição da educação em museus: o funcionamento do dispositivo pedagógico museal por meio de um estudo comparativo entre museus de artes plásticas, ciências humanas e ciência e tecnologia. 2011. 390f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
MCMANUS, Paulette. Educação em museus: pesquisas e prática. São Paulo: FEUSP, 2013. 97 p. (Organização de Martha Marandino e Luciana Monaco).
MCMANUS, Paulette. Topics in Museums and Science Education. Studies in Science Education, n. 20, p.157-182, 1992. https://doi.org/10.1080/03057269208560007
MONTEIRO, Silas Borges. Epistemologia da prática: o professor reflexivo e a pesquisa colaborativa. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (Orgs.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 128-147.
MORAES, Roque; BERTOLETTI, Jeter Jorge; BERTOLETTI, Ana Clair; ALMEIDA, Lucas Sgorla de. Mediação em museus e centros de ciências: O caso do Museu de Ciências e Tecnologia da PUCRS. In: MASSARANI, Luiza; MERZAGORA, Matteo; RODARI, Paola. (Orgs.). Diálogos & Ciência: mediação em museus e centros de ciência. Rio de Janeiro: Museu da Vida/Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, 2007. p. 56-67.
MOTTO, Andrea. Aprendizagem entre pares: uma estratégia para o treinamento prático de mediadores. In: MASSARANI, Luisa; ALMEIDA, Carla (Eds.). Workshop Sul-Americano & Escola de Mediação em Museus e Centros Ciência. Rio de Janeiro: Museu da Vida / Casa de Oswaldo Cruz / Fiocruz, 2008. p. 125-131.
NASCIMENTO, Silvania Sousa do. O corpo humano em exposição: promover mediações sócio-culturais em um museu de ciências. In: MASSARANI, Luisa; ALMEIDA, Carla (Eds.). Workshop Sul-Americano & Escola de Mediação em Museus e Centros Ciência. Rio de Janeiro: Museu da Vida / Casa de Oswaldo Cruz / Fiocruz, 2008. p. 13-21.
OVIGLI, Daniel Fernando Bovolenta; FREITAS, Denise de. Contribuições de um centro de ciências para a formação inicial do professor. In: Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia, 1., 2009, Ponta Grossa, Anais... Ponta Grossa: UTFPR, 2009. p. 693-708.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de Professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2012a. p. 15-38.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (Orgs.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2012b. p. 20-62.
PINTO, Simone; GOUVÊA, Guaracira. Mediação: significações, usos e contextos. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.16, n. 2, p. 53-57, maio-ago 2014. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160203
QUEIROZ, Glória Regina Pessôa Campello. Tempos de mediação: a protagonização abrindo caminhos para a emancipação. In: VALENTE, Maria Esther; CAZELLI, Sibele. Educação e Divulgação da Ciência. v.2. Rio de Janeiro: Museu de Astronomia e Ciências Afins, 2015. p. 67-84.
QUEIROZ, Glória Regina Pessôa Campello. Parcerias na formação de professores de ciências na educação formal e não-formal. In: KÖPTCKE, Luciana Sepúlveda (Org.). Cadernos do Museu da Vida: o formal e o não-formal na dimensão educativa do museu, Rio de Janeiro: Museu da Vida / Museu de astronomia e Ciências Afins, p. 80-86, 2002.
QUEIROZ, Glória Regina Pessôa Campello; VASCONCELOS, Maria das Mercês; MENEZES, Alessandra; DAMAS, Eduardo; KRAPAS, Sonia. Saberes da mediação na relação museu-escola: professores mediadores reflexivos em museus de ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 4., 2003, Bauru, SP. Anais... Belo Horizonte, MG: ABRAPEC - Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2003.
RODARI, Paola; MERZAGORA, Matteo. Mediadores em museus e centros de ciência: Status, papéis e treinamento: Uma visão geral europeia. In: MASSARANI, Luiza; MERZAGORA, Matteo; RODARI, Paola. (Orgs.). Diálogos & Ciência: mediação em museus e centros de ciência. Rio de Janeiro: Museu da Vida/Casa de Oswaldo Cruz/Fiocruz, 2007. p. 8-20.
SCHÖN, Donald A. Educando um profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000. 256p.
SUANO, Marlene. O que é museu. São Paulo: Brasiliense, 1986. 101p.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. 328p.
TARDIF, Maurice. O que é o saber da experiência no ensino?. In: ENS, Romilda Teodora; VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; BEHRENS, Marilda Aparecida. (Orgs.). Trabalho do professor e saberes docentes. 2.ed. Curitiba: Champagnat, 2012. p. 27-41.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. 317p.
TORAL, Hernan Crespo. Seminário Regional da UNESCO sobre a função educativa dos museus: Rio de Janeiro - 1958. In: ARAÚJO, Marcelo Mattos; BRUNO, Maria Cristina Oliveira. (Orgs.). A memória do pensamento museológico contemporâneo: documentos e depoimentos. [s. l.] Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus (ICOM), 1995, p. 8 - 10.
VALENTE, Maria Esther. A conquista do caráter público do Museu. In: GOUVÊA, Guaracira; MARANDINO, Martha; LEAL, Maria Cristina. (Orgs.). Educação e museu: a construção social do caráter educativo dos museus de ciência. Rio de Janeiro: Access, 2003. p. 21-45.
VARINE, Hugues de. A respeito da Mesa-Redonda de Santiago. In: ARAÚJO, Marcelo Mattos; BRUNO, Maria Cristina Oliveira. (Orgs.). A memória do pensamento museológico contemporâneo: documentos e depoimentos. [s. l.] Comitê Brasileiro do Conselho Internacional de Museus (ICOM), 1995, p. 17 - 19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Amanda Fernandes de Oliveira, Maylta Brandão dos Anjos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.