“Photowriting experience” dialogues with Environmental Education desde el Sur

possibilities for thinking about learning in Biological Sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51446

Keywords:

environmental education, popular education, university, dialogue of knowledge

Abstract

The article discusses the experience of the Environmental Education discipline offered to Undergraduate courses at the Federal University of Rio de Janeiro. It questions the absence of “fieldwork experience” and innovative methodologies in the teaching of Biological Sciences. It dialogues with Conceição Evaristo’s “writing experience” and proposes “photowriting experience” as a path to a decolonial pedagogy. It finds possibilities to think about teacher training contextualized with territories and ancestral knowledge by identifying “other” pedagogies, such as: resistance, conflict and land. It concludes that fieldwork experiences within the discipline are clues for a more plural, dialogic and creative formation.

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Author Biographies

Louise Maciel Salis, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Instituto de Biodiversidade  e Sustentabilidade, Macaé, Rio de Janeiro, Brasil.

Dalma dos Santos Ricardo

Escritora, Professora e Contadora de histórias. Diretora do Memorial Machadinha, Quissamã/RJ. Idealizadora e Coordenadora do Projeto Flores da Senzala desde 2015. Desenvolve ações educativas junto com os contadores de história, griôs, e os mestres do Jongo, especialmente Leandro, o mestre do tambor e seu Tidi, o griô mais antigo da comunidade.

Janaína Pessanha Patrocínio

Jovem líder quilombola, da Machadinha, Quissamã/RJ. Desenvolve ações educativas no Projeto Flores da Senzala.

Paolo de Castro Martins, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO. Possui mestrado pelo Programa de Pós-graduação em Práticas em Desenvolvimento Sustentável da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ (2015) e graduação (bacharelado e licenciatura) em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2013 e 2016). É integrante do Grupo de Estudos em Educação Ambiental desde el Sur - GEASur/UNIRIO, da Rede Internacional de Estudos Decoloniais na Educação Científica e Tecnológica - RIEDECT, da Associação Brasileira de Agroecologia e da Rede Carioca de Agricultura Urbana. Tem interesse nas áreas de Educação Ambiental, Educação Popular, Estudos Decoloniais, Ecologia Política e Agroecologia.

Bárbara Pelacani, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

bacharel e licenciada, pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2009), com pós-graduação em Planejamento e Gestão Ambiental pela Universidade Veiga de Almeida (2015). Mestra em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2018). Doutoranda em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social no programa EICOS da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2019). Integra o Grupo de Estudos em Educação Ambiental desde el Sur - GEASur, da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2014 - atual). Atuação na área de Psicossociologia e Educação, com ênfase em questões de Ambiente e Sociedade. Tem experiência nas áreas de Educação Popular, Psicossociologia de Comunidades, Educação Ambiental, Gestão Ambiental Pública, Artes Visuais e Metodologias Participativas.

Rafael Nogueira Costa, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Possui Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ/2005), Mestrado em Engenharia Ambiental pelo Instituto Federal Fluminense (IF Fluminense/2010) e Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação Multidisciplinar em Meio Ambiente pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ/2016). Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes/2020). Professor Adjunto na Universidade Federal do Rio de Janeiro, vinculado ao Instituto de Biodiversidade e Sustentabilidade (Nupem/UFRJ). Orienta pesquisas nos seguintes programas: Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais e Conservação (PPGCiAC) e Programa de Pós-Graduação Profissional em Ambiente, Sociedade e Desenvolvimento (PPG-ProASD), ambos da Universidade Federal do Rio de Janeiro em Macaé (RJ). Pesquisador vinculado aos seguintes grupos: i) Grupo de Estudos em Educação Ambiental Desde el Sur (GEASur/Unirio), ii) Grupo Pesquisador em Educação Ambiental, Comunicação e Arte (GPEA/UFMT) e iii) Núcleo de Estudos e Pesquisas em Filosofia, Educação e Linguagens (Nepefil/Ufes). Desenvolve pesquisas nos seguintes temas: i) cinema, educação e ambiente; ii) educação ambiental; iii) imaginário e formas de viver e iv) sustentabilidade.

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Published

2021-12-14

How to Cite

Maciel Salis, L., Ricardo, D. dos S. ., Patrocínio, J. P., Martins, P. de C. ., Pelacani, B., & Costa, R. N. . (2021). “Photowriting experience” dialogues with Environmental Education desde el Sur: possibilities for thinking about learning in Biological Sciences. Teaching, Health and Environment, 14(esp.), 464-486. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a51446