The work of art as a territory of existence

Authors

  • Andresa Ribeiro Thomazoni Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Tania Mara Galli Fonseca Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

art, madness, territory of existence, cartography

Abstract

“Oficina de Criatividade” was established in 1990 in “Hospital Psiquiátrico São Pedro” (RS), it constitutes a space that allows users to create artistic mental patients. From the “Acervo da Oficina de Criatividade”, began a cartographic survey of the Collection Luiz Guides, one of the attendees. We are interested in exploring the boundaries between life and sensitive work of a guy locked up for 60 years in the asylum system. We seek, therefore, an exploration of the forces that cross the body and whose ink marks, point us to not only gestures but also the creation of existential territories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andresa Ribeiro Thomazoni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicóloga, Mestre em Psicologia Social e Institucional UFRGS, Doutoranda em Informática na Educação UFRGS, integrante do grupo de pesquisa Corpo, Arte e Clínica nos Modos de Trabalhar e Subjetivar, membro da equipe do Acervo da Oficina de Criatividade do HPSP.

Tania Mara Galli Fonseca, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicóloga, professora titular do Instituto de Psicologia , docente e pesquisadora dos Programas de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional e de Informática na Educação/ UFRGS.

References

BERGSON, H. Evolução criadora. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

DELEUZE, G. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

DELEUZE, G. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2007a.

DELEUZE, G. Francis Bacon: a lógica da sensação. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2007b.

DELEUZE, G. El concepto de diagrama. Buenos Aires: Cactus, 2007c.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 1997. v. 4.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Ed. 34, 2004.

DELEUZE, G.; PARNET, C. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.

DUCHAMP, M. O ato criador. In: Caderno de textos da Quinta Bienal de Artes Visuais do Mercosul. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2005, p. 27-28.

GUATTARI, F. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 2008.

NEUBARTH, B. Relógios sem ponteiros: desvelando uma história de vida. In: FONSECA, T. M. G.; KIRST, P. G. (Org.). Cartografias e devires: a construção do presente. Porto Alegre: UFRGS, 2003. p. 375-395.

PEDROSA, M. Forma e percepção estética: textos escolhidos. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1996. v. II.

ROLNIK, S. Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, UFRGS, 2006.

ROLNIK, S. Uma insólita viagem à subjetividade fronteiras com a ética e a cultura. 1997. Disponível em: <http://caosmose.net/suelyrolnik/textos/sujeticabourdieu.doc>. Acesso em: 25 jul. 2009.

SANT’ANNA, D. B. de. Corpos de passagem: ensaios sobre a subjetividade contemporânea. São Paulo: Estação Liberdade, 2005.

SCHÉRER, R. Sem rosto: limites das prerrogativas do eu (moi) na criação – a idéia de mínimo em Deleuze. In: MACIEL JUNIOR, A. et al. (Org.). Polifonias: clinica, política e criação. Rio de Janeiro: Contracapa, 2005. p. 131-139.

Published

2011-12-30

How to Cite

THOMAZONI, A. R.; FONSECA, T. M. G. The work of art as a territory of existence. Fractal: Journal of Psychology, v. 23, n. 3, p. 523-534, 30 Dec. 2011.

Issue

Section

Articles