Agreements and disagreements between adolescence and education: report of research-intervention

Authors

  • Luciana Gageiro Coutinho Universidade Federal Fluminense
  • Saulo Nunes de Souza Universidade Federal Fluminense
  • Bruna Osório Oliveira Universidade Federal Fluminense

Keywords:

adolescence, psychoanalysis, education, research-intervention

Abstract

This paper is the result of a research on the interface between Psychoanalysis and Education that proposes to investigate and intervene on the relationship teenagers have towards school nowadays. It was based upon a research-intervention conducted with teenagers and educators that work directly with that segment, within a public school in the State of Rio de Janeiro, located in the municipality of Niterói. The work at the school consisted in workshops provided to those participating in a project focused on students that had trouble to complete the elementary course of studies. By creating several categories for analysis, we were able to organize the data and speech recorded in the reports, facilitating the debate on theory that departs from field work. Among the many issues noted during research, what stands out is the difficulty faced by teenagers to sustain their own and individual discourse about themselves and such difficulty is reinforced by the proposed special class in which they are enrolled.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Gageiro Coutinho, Universidade Federal Fluminense

Professora do Departamento de Fundamentos Pedagógicos da Faculdade de Educação da UFF

Saulo Nunes de Souza, Universidade Federal Fluminense

Aluno de graduação do curso de História, bolsista de IC (Faperj) na pesquisa da profª Luciana Gageiro Coutinho.

Bruna Osório Oliveira, Universidade Federal Fluminense

Aluna de graduação do curso de Psicologia, bolsista de IC (Pibic) na pesquisa da profª Luciana Gageiro Coutinho.

References

ALBERTI, S. O adolescente e o Outro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2004.

CALAZANS, R.; BASTOS, A. Passagem ao ato e acting out: duas respostas subjetivas. Revista do Departamento de Psicologia, Niterói, v. 22, n. 2, 2010.

COUTINHO L. G.& ROCHA, A. P. R. Grupos de reflexão com adolescentes: elementos para uma escuta psicanalítica na escola. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, v.19, n.2. 2007.

COUTINHO, L.G. Adolescência e Errância. Rio de Janeiro: Nau, 2009.

ELIA, L. Psicanálise: clínica e pesquisa. In: ALBERTI, S. & ELIA, L. Clínica e Pesquisa em Psicanálise. Rio de Janeiro: Marca D’água, 2000.

ENRIQUEZ, E. Da Horda ao Estado: Psicanálise do Vínculo Social. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 1990.

FREUD, S. Três ensaios sobre a teoria da sexualidade. ESB, volume VII, Rio de Janeiro: Imago, 1905.

FREUD, S. Totem e Tabu. ESB, Vol. XXII, Rio de Janeiro: Imago, 1913.

FREUD, S. Algumas reflexões sobre a psicologia do escolar. ESB, volume XIII, Rio de Janeiro: Imago, 1914.

FREUD, S. Psicologia de grupo e análise do ego. ESB, vol. XVIII, Rio de Janeiro: Imago, 1921.

FREUD, S. Análise terminável e interminável. ESB, vol XXIII, pp. 239-288. Rio de Janeiro: Imago, 1937.

GAVARINI, L. Como os adolescentes da periferia (se) falam? Jogos na forma de se endereçar aos pesquisadores. Estilos da Clínica, v. 14, n. 27, p. 48-82. 2009a.

GAVARINI, L. Des groupes de parole avec les adolescents :à la recherche d’une parole “autre”. Cliopsy, n. 1, p. 51-68. 2009b.

GIROUX, H. Em direção a uma Teoria de Resistência. In: Teoria Crítica e Resistência na Educação. Petrópolis: Vozes, 1986. p. 45-151.

JERUSALINSK, A. Educa-se uma criança? Porto Alegre: Artes e Ofícios, 1994.

KUPFER, M. C. Freud e a Educação: O mestre do impossível. São Paulo: Scipione, 1995.

LACADÉE, P. De la norme de la conservation au détail de la conversation. In: LACADÉE, P. & MONNIER, F. (orgs). “Le Pari de La Conversation”. Institut Du Champ Freudien: CIEN (Centre Interdisciplinaire sur l’Enfant. Paris, 1999/2000. (Brochure).

LACAN, J. O Seminário: A Angústia. Livro X , Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

LAJONQUIÈRE, L. De Piaget a Freud: Para repensar as aprendizagens. Petrópolis: Vozes, 1992.

LAJONQUIÈRE, L. A criança, sua (in) disciplina e a psicanálise. In: AQUINO, J. Indisciplina na Escola alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996.

LESOURD, S. A construção adolescente do laço social. Petrópolis: Vozes, 2004.

MELMAN, C. Sobre a educação das crianças. In: JERUSALINSKY, A. Educa-se uma criança? Porto Alegre: Ares e Ofícios, 1994.

MILLER, J. Percurso de Lacan: Uma Introdução. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1987.

RASSIAL, J. O Adolescente e o Psicanalista. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2000.

SANTIAGO, A. L. O mal-estar na educação e a Conversação como metodologia de pesquisa: intervenção em Psicanálise e Educação. In: CASTRO, L. R; BESSET, V. L. (orgs) Pesquisa-Intervenção na Infância e Juventude. Rio de Janeiro: Nau editora, 2008.

WINNICOTT, D. Conceitos contemporâneos de desenvolvimento adolescente e suas implicações para a educação superior. In: Winnicott, D. O Brincar e a Realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

Published

2012-09-04

How to Cite

COUTINHO, L. G.; SOUZA, S. N. DE; OLIVEIRA, B. O. Agreements and disagreements between adolescence and education: report of research-intervention. Fractal: Journal of Psychology, v. 24, n. 2, p. 341-352, 4 Sep. 2012.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)