O Play as a creative experience in psychoanalysis with children
DOI:
https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32i3/5754Keywords:
play, creative experience, transitional phenomena, psychoanalysis with childrenAbstract
This study focuses on the play as a creative experience in psychoanalysis with children, from Freudian contributions and deepening in Winnicott’s concepts, especially in relation to playing: an assumption that goes beyond the typical way children usually express themselves, regarding the continuity of the self. The objective is to reflect upon this theme, considering playing as a transitional phenomenon and creative experience peculiar to the expansion of the self. Two clinical vignettes are introduced, to illustrate the theoretical constructions of psychoanalysis with children, of playing, of the scribble game and of the melody as a transitional phenomenon. In conclusion, we used a Canadian television series, Anne with an “E”, as a reference and inspiration to reflect upon the life of a teenager who was adopted by a family that managed to provide the young girl a suitable environment. Just as in the analytical sessions, we understand that there must be a willingness to play, as well as a fruitful meeting between people so that they can achieve their creative potential.
Downloads
References
AVELLAR, L. Z. Jogando na análise de crianças: intervir-interpretar na abordagem winnicottiana. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004.
COSTA, T. Psicanálise com crianças. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
FRANCO, S. G. O brincar e a experiência analítica. Ágora - Universidade Federal do Espírito Santo, v.6, n. 1, p. 45-59, jan./jun. 2003.
FREUD, S. Escritores criativos e devaneios. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (J. Salomão, trad., vol.9, pp.132-143). Rio de Janeiro: Imago, 1996. (Trabalho original publicado em 1907).
FREUD, S. Análise de uma fobia em um menino de cinco anos. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (J. Salomão, trad., vol.10, pp.12-133). Rio de Janeiro: Imago, 1996. (Trabalho original publicado em 1909).
FREUD, S. Formulações sobre os dois princípios do funcionamento mental. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (J. Salomão, trad., vol.12, pp.233-244). Rio de Janeiro: Imago, 1996. (Trabalho original publicado em 1911).
FREUD, S. A dinâmica da transferência. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (J. Salomão, trad., vol.12, pp.109-119). Rio de Janeiro: Imago, 1996. (Trabalho original publicado em 1912).
FREUD, S. História de uma neurose infantil. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (J. Salomão, trad., vol.17, pp.15-129). Rio de Janeiro: Imago, 1996. (Trabalho original publicado em 1918).
FREUD, S. Além do Princípio do Prazer. In Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (J. Salomão, trad., vol.18, pp.12-75). Rio de Janeiro: Imago, 1996. (Trabalho original publicado em 1920).
HISADA, S. Clínica do setting em Winnicott. Rio de Janeiro: Editora Revinter, 2002.
LINS, M. I. A.; LUZ, R. D. W. Winnicott: experiência clínica e experiência estética. Rio de Janeiro: Editora Revinter, 1998.
MACIEL, M. R. Psicanálise e educação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2016.
MELLO FILHO, J. O ser e o viver: uma visão da obra de Winnicott. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.
PEDROZA, R. L. S. Aprendizagem e subjetividade: uma construção a partir do brincar. Revista do Departamento de Psicologia - UFF, Niterói, v.17, n.2, p. 61-76, jul./dez. 2005.
SEKKEL, M. C. O brincar e a invenção do mundo em Walter Benjamin e Donald Winnicott. Psicologia USP, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 86-95, jan./abr. 2016.
WINNICOTT, D. W. Observação de bebês em uma situação estabelecida. In ______. Textos Selecionados - da Pediatria à Psicanálise. Trad. Jane Russo. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1941, p.139-164.
WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1975.
WINNICOTT, D. W. O ambiente e os processos de maturação: estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional. Porto Alegre: Artes Médicas, 1983. (Trabalho original publicado em 1979).
WINNICOTT, D. W. Privação e delinquência (5ª ed.). São Paulo: Editora WMF Martins, 2012.
Published
Versions
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.