This is an outdated version published on 2021-08-31. Read the most recent version.

Participant research, social representations and psychosociology:

an important school dialogue

Authors

  • Cristiany Rocha Azamor Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v33i2/5979

Keywords:

participant research, social representations, psychosociology, participatory planning

Abstract

This essay reflects on the the Participant Research as a moment of construction of new social representations in researches at school. The insertion of the researcher in a non hierarchical way, reflection and collective construction are basic premises that insert this model in the role of psychosociology and fit the assumptions inherent in the Theory of Social Representations of Moscovici and the participatory model of research. At the end of this reflection, a research proposal will be presented joining the Participant Research and Theory of Social Representations. Serge Moscovici, Pedro Demo and Nasciutti were the reference authors used for the design of the present work. As a result, it is shown the perfect adequacy of these models and the relevance of this way of doing research for the construction of more democratic spaces in the school environment, that propitiate the construction of socially legitimized identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristiany Rocha Azamor, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Psicóloga. Bacharel em Letras. Doutora em Psicossociologia das Comunidades e Ecologia Social EICOS/UFRJ. Mestre em Psicologia. Pós-graduada em Docência Superior. Pesquisadora de processos psicossociais educacionais. Experiência em cursos de graduação em Psicologia: (1. Centro Universitário Serra dos Órgãos - UNIFESO/Teresópolis-RJ - professora, integrante do Núcleo Docente Estruturante - NDE e coordenadora dos Estágios Básicos em Atenção Básica e Grupos, Instituições e Comunidades; 2. Universidades Veiga de Almeida - professora campus Cabo Frio-RJ e Barra da Tijuca-RJ, coordenadora do Serviço de Psicologia Aplicada - SPA campus Cabo Frio/RJ, supervisora de equipes de estágio campus Cabo Frio/RJ em Clínica, Psicologia Comunitária, Jurídica e Psicopedagogia; 3. UFRJ - professora substituta; 4. UERJ - professora substituta; 5. Universidade Santa Úrsula - professora). Como psicóloga, integrou as equipes de Psicologia da Central de Penas e Medidas Alternativas da Vara de Execuções Penais - RJ e do Centro de Referência para a Infância e Adolescência FIA-RJ. Atualmente, é perita cadastrada no Tribunal de Justiça - RJ, mediadora de grupos (Formação Docente e Saúde do Trabalhador), instrutora de cursos em Psicologia e psicóloga clínica (Psicoterapia Cognitivo-comportamental e Avaliação psicológica).

References

ABRIC, Jean Claude. O estudo experimental das representações sociais. In: JODELET, Denise. (Org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUerj, 2001. p. 155-171.

DEMO, Pedro. Metodologia científica em ciências sociais. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Atlas, 1995.

DIAS-DUARTE, Luiz Fernando. A pulsão romântica e as ciências. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 19, n. 55, p. 5-19, jun. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/GP39m4swhrzTxZtKXkvk5BJ/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 13 abr. 2020.

MAISONNEUVE, Jean. Introdução à Psicossociologia. São Paulo: Nacional; Edusp, 1977.

MOSCOVICI, Serge. As representações sociais: investigação em Psicologia Social. Petrópolis: Vozes, 2005.

NASCIUTTI, Jacyara. C. Rochael. Participação comunitária para uma melhor qualidade de vida. Documenta EICOS, Rio de Janeiro, v. 8, n. 11, p. 01-22, 2000.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórico e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 7-72.

Published

2021-08-31

Versions

How to Cite

AZAMOR, C. R. Participant research, social representations and psychosociology:: an important school dialogue. Fractal: Journal of Psychology, v. 33, n. 2, p. 137-142, 31 Aug. 2021.

Issue

Section

Articles