Español (México) LA DOCENCIA DESDE CASA
EXCLUSIONES Y ALTERIDADES EN CONTEXTO, UNA AUTOETNOGRAFÍA
DOI:
https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi37.51221Keywords:
Español (México)Abstract
Abstract
Almost a year of distance work at the National Pedagogical University (UPN), on its campus of Ajusco, in Mexico City and in particular with indigenous students, it seems important to us to reflect on questions that jump in view of our work as teachers during this period of "health emergency" developed from home: 1) the transition from face-to-face classes to classes from home and how the digital network has had a transcendental impact on academic activities; 2) the complex pedagogical adaptation when migrating from face-to-face classes to distance classes with new technological tools, a process that highlights the inertia of formal teaching systems (complying with the course contents, evaluating learning and meeting the objectives of the resume); and 3) reflect on the contradictory feeling generated by the feeling of loss of school space and the recognition that the school had made little progress towards unschooling forms of teaching.
Key Words: distance teaching. indigenous education. digital exclusion. virtual class.
Downloads
References
CASSANY, Daniel. En-Línea. Leer y escribir en la red. Barcelona: Editorial Anagrama. 2012.
BUTLER, Judith. Sopa de wuhan: pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias. EN: AGAMBEN, G., ZIZECK, S., y otros. Argentina: Editorial ASPO (Asilamiento Social Preventivo y Obligatorio). 2020. pp. 59-65.
LINZ, R.Gustavo. 2018. El precio de la palabra: La hegemonía del capitalismo electrónico-informático y el Googleismo. En: Desacatos, No. 56: pp. 16-33.
ROMAN, J. Antonio. “Lejos, solución al paro en la UPN, considera líder sindical”, en el Periódico La Jornada, Jueves 12 de marzo de 2020, p. 13
SEP. “Diagnóstico ampliado del programa de la Reforma Educativa”, México, <https://www.gob.mx/cms/uploads/ attachment/file/50174/Diagnostico Ampliado.pdf>, consultado el 13 de mayo, 2020.
UPN. Decreto de Creación de la Universidad Pedagógica Nacional en: upnvirtual.edu.mx/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=15:decreto-de-creación
UPN. Plan Integral para el Retorno Seguro de las Actividades Académicas y Admnistrativas en el Marco de la Nueva Normalidad en: https://www.upn.mx/index.php?option=com_content&view=article&id=677&catid=30
WINCOUR, Rosalía. Prácticas tradicionales y emergentes de lectoescritura en jóvenes universitarios. En: García Canclini et al. Hacia una antropología de los lectores
(pp. 243-282). Madrid: Fundación Telefónica/UAM Iztapalapa/Ariel. 2015. pp. 243-282.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Nicanor Rebolledo, María del Pilar Miguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob Attribution-ShareAlike 4.0 International que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).