CONTRIBUIÇÕES DA FILOSOFIA FREIRIANA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA EJA

CONCEPÇÕES DE EGRESSAS DO CURSO DE PEDAGOGIA DA UERJ

Authors

  • Carlos Soares Barbosa Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
  • Jaqueline Luzia da Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.v1i38.51531

Keywords:

Educação de Jovens e Adultos (EJA), pedagogia, filosofia frieirana, prática docente

Abstract

This article aims to investigate the contributions of Paulo Freire's pedagogy/philosophy in the formation of teachers who work in Youth and Adult Education (YAE). It is the result of an exploratory and qualitative research, carried out with ten beginning EJA teachers, graduates of the Pedagogy course at UERJ. Supported by the content analysis method, the results indicate that, although the contact with the Freirian philosophy during graduation contributes to the construction of a democratic discourse and historical awareness, there is a need to strengthen the perspective of teacher training as a continuous act, because the contact with the Freirian philosophy in the initial teacher training is not a guarantee that it will materialize on the floor of the EJA classroom.  

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Author Biographies

Carlos Soares Barbosa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutor em Políticas Públicas e Formação Humana, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ);
Universidade do Estado do Rio de Janeiro; Professordos Programas de Pós-graduação em Educação: Processosformativos e desigualdade sociais (FFP-UERJ) e em Políticas Públicas e Formação Humana (PPFH-UERJ).

Jaqueline Luzia da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutora em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio); Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - Brasil.

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Published

2022-02-16

How to Cite

Barbosa, C. S., & Silva, J. L. da. (2022). CONTRIBUIÇÕES DA FILOSOFIA FREIRIANA NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES PARA EJA: CONCEPÇÕES DE EGRESSAS DO CURSO DE PEDAGOGIA DA UERJ . RevistAleph, 1(38). https://doi.org/10.22409/revistaleph.v1i38.51531