ECOPEDAGOGIA NA RELAÇÃO CAPITAL-NATUREZA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v20i43.54759

Abstract

This article establishes a critic to the current standard of capitalist life and production, having Ecopedagogy as background. For that reason, dilemmas about sustainable development  are discussed, as well as its history, limits and possibilities, followed by an introduction to the working dialectic in the relation between human beings and nature and, at last, the issue of human training and teaching practices related to the principles of Ecopedagogy is addressed for the purpose of rethinking a new socio-environmental mentality. Finally, a set of indicative observations is elected as a result of the ecopedagogical reflection in dialogue with the critical theories of education and society.

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Author Biographies

Ivo Dickmann, Unochapecó

Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Educação - Unochapecó. Pós-doutor em Educação (Uninove, 2017-2018). Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR, 2011-2015). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR, 2008-2010). Bacharel em Filosofia pelo Instituto Superior de Filosofia Berthier (IFIBE, 2005-2007). Principal foco de atuação e pesquisa: Educação (perspectiva crítica e libertadora), Educação Ambiental (formação de educadores ambientais, ambientalização curricular, educação ambiental freiriana escolar e Pedagogia do Meio Ambiente Oprimido), Educação Popular (metodologia e epistemologia de Paulo Freire) e Universidades Comunitárias. Líder do Palavração - Grupo de Estudos, Pesquisa e Documentação em Educação Ambiental Freiriana. Entre as principais obras publicadas estão artigos em revistas científicas e os livros: Primeiras Palavras em Paulo Freire (2008; 2016; 2019), Pedagogia da Memória (2017), Dinâmicas Pedagógicas (2017), Educação Ambiental na América Latina (2018). Editor-chefe da Revista Pedagógica.

Ana Maria de Oliveira Pereira, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Graduada em Geografia pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (1995). Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (2010) e Doutora em Diversidade Cultural e Inclusão Social Universidade Feevale (2017). Pós Doutorado em Educação Unochapecó (início 2021) Professora Adjunta da Universidade Federal da Fronteira Sul. Experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Geografia; Formação de Professores; Informática na Educação; Metodologias de Ensino de Geografia; Ecopedagogia . Pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisas Escola de Vigotsky - GEPEVI - http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/535118.

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Published

2022-11-11

How to Cite

Dickmann, I., & de Oliveira Pereira, A. M. . (2022). ECOPEDAGOGIA NA RELAÇÃO CAPITAL-NATUREZA . Revista Trabalho Necessário, 20(43), 01-17. https://doi.org/10.22409/tn.v20i43.54759