WORK, EDUCATION AND POLITICS IN THE EXPERIENCE OF MIGRANTS FROM THE CONTESTED OCCUPATION IN SÃO JOSÉ/SC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v20i43.54919

Abstract

The article analyzes the workers migrant experience in the Contestado Occupation, which began in 2012 on the city of São José/SC. The analysis method is historical and dialectical materialism. We understand the work category as a determinant for the knowledge of social relations. The research was based on observation, interviews, documental and theoretical study. We present four trajectories of migrant workers, which revealed their experience as workers, migrants, mothers and participants in the political-educational process constituting the Occupation. We conclude that the migration analyzed is determined by the dynamics of capital, and occupation is an expression, on the one hand, of the process of expropriation/exploitation at work, homelessness and state violence. On the other hand, it reveals indignation and fighting strength of the organized workers. The occupation educates, in addition to being alternative housing for migrant workers.

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Author Biographies

Lyn Silva, UFSC

 Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGE/UFSC). Professor de História na educação básica.

Célia Regina Vendramini, UFSC

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos/SP (UFSCar). Docente titular vinculada ao curso de Pedagogia do Centro de Ciências da Educação (CED/UFSC) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação(PPGE/UFSC). Pesquisadora no Núcleo de Estudos sobre as Transformações no Mundo do Trabalho (TMT) e ao Grupo de estudos Migração e Educação.

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Published

2022-11-11

How to Cite

Silva, L., & Vendramini, C. R. (2022). WORK, EDUCATION AND POLITICS IN THE EXPERIENCE OF MIGRANTS FROM THE CONTESTED OCCUPATION IN SÃO JOSÉ/SC. Revista Trabalho Necessário, 20(43), 01-28. https://doi.org/10.22409/tn.v20i43.54919