ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND TECHNOBANKING EDUCATION: IMPACTS ON THE TEACHING-LEARNING PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v22i48.62242

Abstract

The objective of this study is to analyze how the technological change changes production and educational processes. The text points out that, despite the appeal of modernization and innovation, the diffusion of artificial intelligence technologies changes the relationship between language and thought, producing a techno-banking education whose effects generate submission, domination, exploration and universalization of a single thought. The article starts from Marx's analysis of machinery and develops by pointing out changes, contradictions and challenges on the topic. In the end, ways are presented to face the issue in order to generate an education committed to the interests of emancipation of the dominated class.

Keyword: Techno-banking education; Artificial intelligence; Education.

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Author Biographies

Tiago Fávero de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste

Doutor em Políticas Públicas e Formação Humana pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPFH/UERJ). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais – Campus Santos Dumont. 

Breno Apolinário da Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora

Bacharel em Engenharia Civil (2021) pela Faculdade Metodista Granbery e Licenciado em Física (2023) pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Atualmente possuo em andamento a graduação em Licenciatura em Matemática pelo Centro Universitário UNIFATÉCIE e pós-graduação em Ensino de Matemática e Física pelo IF Sudeste MG (Campus Rio Pomba). Já fui professor nas disciplinas de Matemática, Física e Itinerários Formativos do novo ensino médio da Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais (SEE-MG). Atualmente é professor de Matemática e Física do Curso Lívia Kingma, voltado para a preparação de alunos para concursos públicos e vestibulares e professor de Matemática no Instituto Promove de Ensino no qual desenvolve projetos com alunos do Ensino Fundamental II e atua como coordenador da feira de ciências.

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Published

2024-08-08

How to Cite

Fávero de Oliveira, T., & Apolinário da Silva, B. (2024). ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND TECHNOBANKING EDUCATION: IMPACTS ON THE TEACHING-LEARNING PROCESS. Revista Trabalho Necessário, 22(48), 01-22. https://doi.org/10.22409/tn.v22i48.62242

Issue

Section

Artigos do Número Temático