HIGH SCHOOL: AGENDA FOR DEBATE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v22i48.62439

Abstract

Highlighting essential topics for high school reform, the text was presented at the VI Municipal Congress of Education in São Paulo. The debate emphasizes the need to reflect on the adolescence and puberty of young people aged 14 to 17; the choice of educational and professional path; and to understand that unified high school is the democratic horizon to be pursued, reducing curricular multiplicity. Referring to Gramsci, a threefold objective is defined for high school: high general culture, intellectual self-discipline, and moral autonomy.

Keywords: High School; Reform; Agenda for debate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paolo Nosella, Universidade Federal de São Carlos

Doutor em Filosofia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Brasil. Professor aposentado e colaborador do PPGE da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Paulo - Brasil. Pesquisador sênior do CNPQ

References

BOBBIO, N. et alii. Dizionario di politica. Verbete ‘populismo’. Torino: UTET, 1990.

CROCE, B. História como história da liberdade. Trad. Julio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Topbooks, 2006.

DE MAURO, Tullio. Minima Scholaria. Roma: Laterza, 2001.

FIORI, G. Vita di Antonio Gramsci. Roma: Editori Laterza, 1977.

LUZIO, A. S. La scuola degli italiani. Bologna: Il Mulino, 2007.

NOSELLA, P. Ensino médio à luz do pensamento de Gramsci. Campinas, SP: Alínea, 2016.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: Antonio Gramsci: os intelectuais; o princípio educativo; jornalismo. Edição e tradução de Carlos Nelson Coutinho; co-edição de Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. v. 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

GRAMSCI, A. Socialismo e cultura. In: Escritos Políticos. Ed. Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

GRAMSCI, A. Quaderni del carcere. Torino: Einaudi, 1975.

GRAMSCI, A. Epistolario 1. Gennaio 1906-dicembre 1922. Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana, 2009.

Published

2024-08-08

How to Cite

Nosella, P. (2024). HIGH SCHOOL: AGENDA FOR DEBATE. Revista Trabalho Necessário, 22(48), 01-17. https://doi.org/10.22409/tn.v22i48.62439