MEMORY, EDUCATION AND FIGHT FOR RECOGNITION OF THE QUILOMBOLA TERRITORY OF BARRA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v22i49.62532

Abstract

This article addresses aspects of the struggle for recognition and state ownership of the quilombola territory of Barra, located in the Municipality of Rio de Contas, Bahia. The objective is to analyze how educational work and collective memory contributed to the process of official recognition of the territory and the construction of black-quilombola identity among the residents of the Barra quilombo. In this sense, we analyzed, based on oral and written sources, aspects of the trajectory of this historical process of legalization of the territory and the construction of the quilombola being.

Keywords: Memory, culture, Quilombo.

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Author Biographies

Géssica Maria Silva São José, UESB - State University of Southwest Bahia

Géssica Maria Silva São José, born in Rio de Contas Bahia, born on January 12, 1995 (29 years old) is a historian, graduated from the State University of Southwest Bahia – UESB (2021). Géssica is currently a master's student in Memory: Language and Society also at UESB. Social activist, black, feminist, since graduation her research has been focused on black feminism and counter-hegemonic education in Brazil. Studying Psychopedagogy at Faculdade Sudoeste (FASU) Vitoria Da Conquista-BA. University extension in Feminist Training Course State University of Southwest Bahia, UESB, Vitoria da Conquista. An article has been published: Quilombola Woman: Trajectory and Memories of Bezinha. In: Luzi Borges; Marise de Santana; Washington Nascimento. (Org.). Ancestral Narratives. 1ed. RIO DE JANEIRO: AUTOGRAPHY, 2022, v. 1, p. 195-222. Expanded Summary published and presented: EDUCATION, FIGHT AND RESISTANCE IN QUILOMBO DE BARRA IN RIO DE CONTAS-BA. In: SCIENCE, ART AND EDUCATION AGAINST BARBARITY, at the XIV National Colloquium/VII International Colloquium of the Pedagogical Museum of UESB and XII National Seminar/II International of HISTEDBR/UNICAMP, entitled SCIENCE, EDUCATION AND CLASS STRUGGLES: CHALLENGES AND PERSPECTIVES, 2022 , Victory of the Conquest.

Cláudio Félix dos Santos, UESB - State University of Southwest Bahia

Graduação em historia pela Universidade de Pernambuco (1998), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2004) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2011). Atualmente é professor titular na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia ( UESB) onde leciona nas licenciaturas e no Programa de Pós-Graduação em Memória: linguagem e sociedade. É Pesquisador do Museu Pedagógico/UESB: grupo de pesquisa História e Memória das ideias e práticas pedagógicas Contra-Hegemônicas. Visando a contribuir com o desenvolvimento da Pedagogia Histórico-Crítica, desenvolve e orienta pesquisas no campo da memória e história da educação com foco nas organizações de trabalhadores; bem como da relação memória, história e ensino de história.

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Published

2024-12-05

How to Cite

Silva São José, G. M., & Félix dos Santos , C. E. . . (2024). MEMORY, EDUCATION AND FIGHT FOR RECOGNITION OF THE QUILOMBOLA TERRITORY OF BARRA. Revista Trabalho Necessário, 22(49), 01-18. https://doi.org/10.22409/tn.v22i49.62532

Issue

Section

Artigos - Outras Temáticas