THE CURRENTNESS OF LENIN IN “THE TASKS OF YOUTH”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v22i49.64869

Abstract

The aim of this article is to present and discuss Lenin’s speech “The tasks of the Youth Unions”, given in 1920 in the occasion of the Communist Youth Congress of Russia. Methodologically we point out the Russian context at the time, present Lenin’s text and link it to the Marxist educational theory based on Marx, Suchodolski and Manacorda. We also indicate that Lenin’s speech contains the basic principles of the Single Labor School (Krupskaya, Pistrak and Shulgin), a school experience from the early years of the Soviet Russia. We conclude that, even though a century has passed since this speech, it keeps being relevant because the issues approached on it remain as educational challenges to the new generations: overcoming class society, the necessary articulation of theory and practice and the commitment of young people in social struggles and in mastering the knowledge.

Key-words: Lenin; Communist Youth; Marxist Theory of Education; Single Labor School

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Luciana Dalmagro, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Educação pela UFSC e pós-doutorado no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. É professora no Departamento de Estudos Especializados em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Integra o Núcleo de Estudos sobre as Transformação no Mundo do Trabalho - TMT/UFSC. Tem experiência com escolas rurais em contexto de luta social. Atua nos seguintes temas: Escola, Trabalho, Educação do Campo e Pedagogia Socialista.

References

ANDERY, M. A. et al. Para compreender a Ciência. Uma perspectiva histórica. 8 ed. Rio de Janeiro: Editora Espaço e Tempo; São Paulo: EDUC, 1999.

AUED, I. M. Estratégias e contradições na construção da sociedade socialista soviética: socialismo de menos, capitalismo de mais (1917-1929). 1996. 329f. Tese (Doutorado em Geografia Humana) - USP, São Paulo.

BAHNIUK, C. e DALMAGRO, S. L. Cem anos da Revolução Russa: por que comemoramos? Informativo Andes UFSC, n. 30. Florianópolis. 1 nov. 2017.

BITTAR, M; FERREIRA JR, A. A Educação na Rússia de Lênin. Revista HISTEDBR On-line. Campinas, número especial, p. 377- 396, abr 2011.

BRECHT, B. Parada do velho novo. In: BRECHT, B. Poemas 1913 – 1956. 3ª ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

CVERDLOV, Ya. et al. Deliberação do Comitê Executivo Central de toda a Rússia. Publicado originalmente em 1918. In: KRUPSKAYA, Nadezhda K. A construção da Pedagogia Socialista: escritos selecionados. São Paulo: Expressão Popular, 2017, p. 267-274.

FREITAS, L. C. de. Prefácio. In: KRUPSKAYA, Nadezdha K. A construção da Pedagogia Socialista: escritos selecionados. São Paulo: Expressão Popular, 2017.

HOBSBAWM, E. Era dos extremos: o breve século XX (1914-1991). Tradução: Marcos Santarrita. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

KRUPSKAYA, N. K. A construção da Pedagogia Socialista: escritos selecionados. São Paulo: Expressão Popular, 2017.

LEHER, R. A Pedagogia Socialista nos processos revolucionários, organizações políticas e movimentos sociais. In: CALDART, R. e VILLAS BOAS, R. L. (org). Pedagogia Socialista: legado da revolução de 1917 e desafios atuais. São Paulo: Expressão Popular, 2017. p. 95 – 88.

LÊNIN, V. I. As Tarefas das Uniões da Juventude. (Discurso no III Congresso de toda a Rússia da União Comunista da Juventude da Rússia – 2 de outubro de 1920). In: LÊNIN, V. I. Obras Escolhidas em Três Tomos. Edições Avante! 1977, t3, pp 386-397. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/lenin/1920/10/02.htm. Acesso em 19 de setembro de 2024.

LÊNIN, V. I. As tarefas das uniões da juventude. In: LÊNIN, V. I. Obras escolhidas. São Paulo: Editora Alfa-Omega, 1980. t. 3, p. 386-397.

LÊNIN, V. I. Que fazer? Problemas candentes do nosso movimento. 1902. In: LÊNIN, V. I. Obras Escolhidas em Três Tomos. Edições Avante! 1977, t. 1, pp 79-214. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/lenin/1902/quefazer/index.htm. Acesso em 18 de outubro de 2024.

LÊNIN, V. I. Materialismo e Empiriocriticismo: notas e críticas sobre uma filosofia reacionária. Rio de Janeiro: Editorial Calvino, 1946. Tradução de Abguar Bastos. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/lenin/1909/empiro/index.htm. Acesso em 24 de setembro de 2024.

LEONTIEV, A. Actividad, consciencia, personalidad. Havana: Pueblo y Educación, 1983.

LUNATCHARSKI, A. Declaração sobre os princípios fundamentais da Escola Única do Trabalho. Publicado originalmente em 16/10/1918. In: KRUPSKAYA, Nadezhda K. A construção da Pedagogia Socialista: escritos selecionados. São Paulo: Expressão Popular, 2017, p. 285-308.

MANACORDA, M. A. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. Tradução de Gaetano Lo Monaco. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 2000.

MARX, K; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

MARX, K. Para a Crítica da Economia Política. In: Os Pensadores. São Paulo: Nova Cultural, 1996.

MARX, K. Manuscritos Econômico-Filosóficos. In: Os Pensadores. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

PISTRAK, M. M. Ensaios sobre a escola politécnica. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

PISTRAK, M. M. Fundamentos da escola do trabalho. Tradução de Luiz Carlos de Freitas. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

PRESTES, Z. Os psicólogos soviéticos e a educação. Palestra proferida na XIV Jornada do Histedbr: A Pedagogia Histórico-Crítica, educação e revolução: 100 anos da Revolução Russa. Cascavel, Paraná. 2017.

SHULGIN, V. N. Rumo ao Politecnismo. Tradução de Alexey Lazarev e Luiz Carlos de Freitas. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

SHULGIN, V. N. Fundamentos da Educação Social. Tradução de Natálya Pavlova e Luiz Carlos de Freitas. São Paulo: Expressão Popular, 2022.

SERGE, V. O ano I da Revolução Russa. São Paulo: Boitempo, 2007.

SUCHODOLSKI, B. A pedagogia e as grandes correntes filosóficas: a pedagogia da essência e a pedagogia da existência. São Paulo: Centauro, 2002.

SUCHODOLSKI, B. Teoria marxista da educação. Tradução de Francisco Paiva Boleo. Lisboa: Estampa, 1976. Volume 3.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

Published

2024-12-05

How to Cite

Dalmagro, S. L. (2024). THE CURRENTNESS OF LENIN IN “THE TASKS OF YOUTH”. Revista Trabalho Necessário, 22(49), 01-17. https://doi.org/10.22409/tn.v22i49.64869