Science and Biology Teacher Training and the Environmental Education: An Analysis of Research Form EPEA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a48971

Keywords:

science and biology teacher training, environmental education, EPEA

Abstract

The purpose of this article was to search for articles published in the Proceedings of the Environmental Education Research Meeting (EPEA). We emphasize the relevance of the event for the field of research in Environmental Education, since among its objectives, it is to outline a discussion, analyze and disseminate the research, in addition to a theoretical and methodological deepening in the field. We carried out an area survey of the works published in the Annals of the ten editions of the EPEA - searches started from the first edition in 2001, until the tenth edition in 2019. We observed some trends that emerged from the reading of the works, such as Environmental Education in the curriculum of teacher training in Science and Biology and the knowledge and meanings related to Environmental Education of undergraduates and teachers. From the analysis of the works, we noticed a still very strong aspect in the undergraduate courses in Biological Sciences, with regard to Environmental Education, mainly with regard to the attention given to ecological issues. Thus, we must consider Environmental Education in its integrative, transversal form and that promotes reflection in order to dialogue with multiple dimensions and knowledge.

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Author Biographies

Bruno Venancio, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil

Doutorando em Educação na Universidade Federal Fluminense (UFF) na linha de pesquisa Ciência, Cultura e Educação (CCE). Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação: Processos Socioeducativos e Práticas Escolares (PPEDU- UFSJ), na linha de pesquisa Discursos e Produção de Saberes nas Práticas Educativas. Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela UFSJ (Universidade Federal de São João del Rei). Desenvolvi minha pesquisa no âmbito da formação de professores de Ciências e Biologia, tendo como objeto de pesquisa a Prática como Componente Curricular (PCC). Fui bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID/ CAPES, do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica- PIBIC/UFSJ e também Programa Institucional de Iniciação Científica- PIIC/UFSJ. Integrei o Grupo de Pesquisa em Formação Docente e Processos de Ensino e Aprendizagem- PPEDU/UFSJ/CNPq e o Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Científica e Formação de Professores de Ciências e Biologia- GEHBIO/UFSJ. Associado a Associação Brasileira de Ensino de Biologia- SBEnBIO- e da Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências -ABRAPEC. Membro do grupo de pesquisa Currículo, Docência e Cultura (CDC - PPGEd/UFF/CNPq). Atuo como Professor de Educação Básica na rede Estadual de Minas Gerais, nas disciplinas de Ciências e Biologia.

Angélica Cosenza , Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, Brasil

Sou professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Possuo graduação em Ciências Biológicas (1998) e Mestrado em Educação (2004) pela UFJF. Sou doutora em Educação em Ciências e Saúde (2014) pelo Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde da UFRJ, tendo cumprido também parte de minha formação doutoral (2013) na Universidade Autônoma de Barcelona/Espanha (UAB). Atuo como professora e pesquisadora no Grupo de Pesquisa "Núcleo de Educação em Ciência, Matemática e Tecnologia" (NEC/UFJF), onde sou líder do GEA- Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Ambiental. Atualmente também atuo como docente no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da UFJF (mestrado e doutorado acadêmicos) . Na gestão acadêmica, atuo como Diretora da Faculdade de Educação (2022-2026). Atuei como Assessora das Licenciaturas, ligada à Pró-Reitoria de Graduação (PROGRAD/UFJF) e Coordenadora Institucional do PIBID UFJF de 2016 a 2022. Assumo como interesses de investigação : educação ambiental, ecologia política, justiça ambiental , práticas docentes, formação de professores e educadores ambientais e fenômenos discursivos ambientais.

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Published

2023-06-21

How to Cite

Venancio, B., & Cosenza , A. . (2023). Science and Biology Teacher Training and the Environmental Education: An Analysis of Research Form EPEA. Ensino, Saude E Ambiente, 15(3), 697-716. https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a48971

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Artigos