Teaching and covid-19 pandemic: indispensable reflections on emotional impacts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a55061

Keywords:

education, teacher, mental health, COVID-19

Abstract

In 2020, the World Health Organization (WHO) declared the pandemic context regarding cases of Coronavirus (COVID-19). Since then, the experience of individuals has undergone changes, with education being one of the areas most affected. Carry out a reflective review of articles published on the emotional impacts on teachers resulting from the practice of remote teaching during the COVID-19 pandemic. This is a reflective review of articles published in the last five years in three different databases: in the Regional Portal of the Virtual Health Library (VHL), in the U.S. National Library of Medicine (NLM) - PubMed and in SciVerse Scopus (SCOPUS). Thirty articles were found and filtered to twelve, which were read in full. Challenges were encountered in social, political, economic and health aspects and the requirement for teachers to accelerate the development of skills in the use of technological tools and increased workload, which triggered emotional impacts on teachers. In conclusion, teaching is faced with challenges inherent to the pandemic issue and the opportunity to enhance reflections on pedagogical practices with dialogue among peers has been identified.

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Author Biographies

Marcia Cristina Moccellin, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil

Psicóloga. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem – Mestrado Profissional Ensino na Saúde/MPES, Universidade Federal Fluminense-UFF. Docente da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro, SEEDUC. Especialização em Orientação Educacional. Especialização em Saberes e Práticas na Educação Básica em Alfabetização, Leitura e Escrita. Integrante do grupo de pesquisa – Núcleo de Pesquisa Trabalho, Meio Ambiente, Arte e Emoções em saúde (Nupetmae-CNPq). Atuou na concepção/execução da pesquisa e na construção/redação do texto e revisão de normas.

Marilei de Melo Tavares, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil / Universidade de Vassouras, Vassouras, RJ, Brasil

Psicóloga. Doutora. Professora Adjunta da Universidade de Vassouras. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem – Mestrado Profissional Ensino na Saúde/MPES – Universidade Federal Fluminense – UFF. Líder do Núcleo de Pesquisa Trabalho, Meio Ambiente, Arte e Emoções em saúde (Nupetmae-CNPq). É Editora Executiva da Revista Pró-UniverSUS. Atuou no delineamento da pesquisa e revisão do texto.

Claudia Mara de Melo Tavares, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil

Enfermeira. Doutora. Professora Titular da Universidade Federal Fluminense – UFF de Pós-Graduação em Enfermagem – Mestrado Profissional Ensino na Saúde/MPES – Universidade Federal Fluminense-UFF. Líder do Grupo de Pesquisa CNPq: Ensino, Criatividade e Cuidado em Enfermagem e Saúde (Nupeccs). Bolsista de Produtividade em Pesquisa 1D. Atuou no delineamento da pesquisa e revisão do texto.

Fabiana Ramos Vargas, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil

Enfermeira. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem–Mestrado Profissional Ensino na Saúde/MPES, Universidade Federal Fluminense – UFF. Enfermeira da Secretaria de Saúde de Vassouras. Integrante do grupo de pesquisa – Núcleo de Pesquisa Trabalho, Meio Ambiente, Arte e Emoções em saúde (Nupetmae-CNPq). Atuou na execução da pesquisa e construção do texto.

Samyama Monteiro, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil

Socióloga. Doutoranda do Programa de Doutorado em Sociologia da Universidade Federal Fluminense-UFF. Mestre em Sociologia. Docente na Universidade de Vassouras e na Faculdade de Ciências Médicas de Maricá - FACMAR. Atuou na execução da pesquisa e construção do texto.

Brenda da Silva França, Universidade de Vassouras, Vassouras, RJ, Brasil / Centro Especializado em Reabilitação Pestalozzi, Vassouras, RJ, Brasil

Enfermeira pela Universidade de Vassouras. Enfermeira no Centro Especializado em Reabilitação Pestalozzi. Integrante do grupo de pesquisa – Núcleo de Pesquisa Trabalho, Meio Ambiente, Arte e Emoções em saúde (Nupetmae-CNPq). Atuou na execução da pesquisa e construção do texto.

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Published

2024-11-29

How to Cite

Moccellin, M. C., Tavares, M. de M., Tavares, C. M. de M. ., Vargas, F. R. ., Monteiro, S. ., & França, B. da S. . (2024). Teaching and covid-19 pandemic: indispensable reflections on emotional impacts. Teaching, Health and Environment, 17, Publicado em 29/11/2024. https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a55061

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