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From National Curriculum Parameters to Transversal Contemporary Themes: the teaching of sexuality under the domain of the “School Without Party”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2023.v16i.a57732

Keywords:

sexuality, curriculum, transversal contemporary themes

Abstract

The present article has as its objects of study the National Curricular Parameters (PCNs) and the National Common Curricular Base (BNCC) concerning the curricular problematization of content on sexuality, how sexuality presents in the PCNs, what advances or setbacks the theme suffered after the enactment of the BNCC. The article also aims to investigate the posture of the Escola Sem Partido movement and its action in the fight against gender and sexual diversity issues in the approval of the National Curricular Common Base. The methodology used in the present study consisted of qualitative research through bibliographic and documental analysis, using the National Curriculum Parameters, the National Curricular Common Base, and the Transversal Contemporary Themes (TCT's) as a research reference. Data were grouped and analyzed according to Free Interpretation Analysis (ALI) assumptions.

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Author Biographies

Ivo Marins, Instituto Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Professor da Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro. Orientador educacional da Secretaria Municipal de Educação de Araruama. Pedagogo com especializações em Supervisão Escolar, em Gestão Escolar e em Orientação Educacional. Cursa Mestrado Profissional no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências (PROPEC) do Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ).

Rosemary Rodrigues de Oliveira, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Jaboticabal, SP

Professora Assistente Doutora da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), onde atua no Programa de Pós-graduação Interunidades em Ensino e Processos Formativos. Licenciada em Ciências Biológicas, Mestra e Doutora em Educação para a Ciência.

Marcus Vinicius Pereira, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Professor Titular do Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ), onde atua no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências (PROPEC). Jovem Cientista do Nosso Estado (JCNE) da FAPERJ. Licenciado em Física, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática e Doutor em Educação em Ciências e Saúde.

Giselle Rôças, Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ)

Professora Titular do Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ), onde atua no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências (PROPEC). Bolsista de Produtividade em Pesquisa (PQ do CNPq. Bacharel em Ciências Biológicas – Ecologia, Mestra e Doutora em Ecologia.

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Published

2023-08-24

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Marins, I., Oliveira, R. R. de, Pereira, M. V., & Rôças, G. (2023). From National Curriculum Parameters to Transversal Contemporary Themes: the teaching of sexuality under the domain of the “School Without Party”. Ensino, Saude E Ambiente, 16, Publicado em 24/08/2023. https://doi.org/10.22409/resa2023.v16i.a57732

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