Popular education as instrument for resistance and formation in the MST educational project
DOI:
https://doi.org/10.22409/1984-0292/v32_i-esp/40984Keywords:
popular education, fight for the land, collectivity, resistanceAbstract
Popular education is an important instrument which establishes processes for the formation and consolidation of the history of Brazilian education. The right and access to public education which is free, secular and has quality have their roots in the popular claims and resistance against liberalism in different periods of history. Resistance alternatives are built collectively using community mobilization strategies to do the groundwork. This article aims to share ideas of the social and collective praxis of education of the Movimento dos Sem Terra (MST)- Landless People Movement. According to this movement, education is part of political organization and resistance in defense of Country People Education: teachers and educators resist in order to show that country is a place of life, knowledge and wisdom. The defense of public policies to ensure free and secular education in which quality is a historical claim of the working class and must be always in action. The organization of educational workers is required for the collective and social praxis in order to construct another educational project.
Downloads
References
ALENTEJANO, Paulo; CORDEIRO, Tássia. 80 mil escolas no campo brasileiro foram fechadas em 21 anos. Brasil de fato, 29 nov. 2019. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2019/11/29/artigo-or-80-mil-escolas-no-campo-brasileiro-foram-fechadas-em-21-anos. Acesso em: 25 jan. 2020.
ALVES, Isabela. Agricultura familiar produz 70% dos alimentos consumidos por brasileiros. Observatório do Terceiro Setor, 30 abr. 2019. Disponível em: https://observatorio3setor.org.br/noticias/agricultura-familiar-produz-70-dos-alimentos-consumidos-por-brasileiros/. Acesso em: 18 fev. 2020.
ALVEAR, Alex. De donde vengo. Tv Cultura y Patrimônio Ecuador. Dirección: Christian Valencia. Producción: Lola Guevara, Dayana Mestanza y Christian Valencia. Youtube. 16 jun. 2015. 3min12s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=vhipjc2sGP8. Acesso em: 14 out. 2019.
ASSOCIAÇÃO PARANAENSE DOS EXPOSTOS AO AMIANTO. Perigo: o Brasil é o maior consumidor de agrotóxicos do mundo. G1, 21 dez. 2017. Disponível em: https://g1.globo.com/pr/parana/especial-publicitario/apreaa/noticia/perigo-o-brasil-e-o-maior-consumidor-de-agrotoxicos-do-mundo.ghtml. Acesso em: 13 nov. 2019.
BARBOSA, Marcos. Educadores se posicionam contra despejo do Centro de Formação Paulo Freire. Movimento dos Trabalhadores Rurais sem Terra (MST), 19 set. 2019. Disponível em: https://mst.org.br/2019/09/19/educadores-se-posicionam-contra-despejo-do-centro-de-formacao-paulo-freire/. Acesso em: 22 dez. 2019.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DINIZ, Lília. O miolo de pote da cacimba de beber. Imperatriz, MA: Edição do autor, 2017.
HARVEY, David. O enigma do capital e as crises do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2012.
JIMÉNEZ, Carla. Extrema pobreza sobe e Brasil já soma 13,5 milhões de miseráveis. El país, 6 nov. 2019. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2019/11/06/politica/1573049315_913111.html. Acesso em: 17 jan. 2020.
MANCEBO, Deise. Contemporaneidade e efeitos de subjetivação. In: BOCK, Ana Mercês Bahia (Org.). Psicologia e compromisso social. São Paulo: Cortez, 2003. p. 75-92.
MARINHO, Gustavo. “Pela vida e por direitos”: Jornada da Juventude defende a educação pública. Movimento dos Trabalhadores Rurais sem Terra (MST), 4 ago. 2019. Disponível em: https://mst.org.br/2019/08/04/pela-vida-e-por-direitos-jornada-da-juventude-defende-a-educacao-publica/. Acesso em: 20 nov. 2019.
MEDEIROS, Catiana de. Encontro discute a resistência ativa em escolas públicas do RS. Movimento dos Trabalhadores Rurais sem Terra (MST), 1 nov. 2019. Disponível em: https://mst.org.br/2019/11/01/encontro-discute-a-resistencia-ativa-em-escolas-publicas-do-rs/. Acesso em: 2 jan. 2020.
MST. Secretária Nacional do MST. Cartilha Programa Agrário do MST. VI São Paulo, 2014. Disponível em: https://mstbrasilien.de/wp-content/uploads/2014/02/Cartilha-Programa-agr%C3%A1rio-do-MST-FINAL.pdf. Acesso em: 12 mar. 2020.
PELO direito à literatura nas escolas do campo. Movimento dos Trabalhadores Rurais sem Terra (MST). Youtube. 17 sept. 2019. 6min56s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gyxNzgBjX3Q. Acesso em: 21 jan. 2020.
ROSSLER, João Henrique. A educação como aliada da luta revolucionária pela superação da sociedade alienada. In: DUARTE, Newton. (Org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas, SP: Autores Associados, 2004. p. 75-98.
TAIGUARA. Que as crianças cantem livres. Youtube, 7 abr. 2016. 3min5s. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=oEFPRTD6I44. Acesso em: 12 out. 2019.
TIERRA, Pedro. Fala da Terra. Dados e textos sobre a Luta pela Terra e a Reforma Agrária – Poesia. Modificado em: 29 abr. 2014. Disponível em: http://www.mstemdados.org/sites/default/files/A%20fala%20da%20terra%20-%20Pedro%20Tierra.pdf. Acesso em: 12 out. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.