Psychometric study of the university’s learning motivation scale
Keywords:
academic motivation, achievement goals, learning goal, performance goalAbstract
This study objective was to search evidence of validity by items internal structure analysis to the University’s Learning Motivation Scale, as well as to investigate the internal consistency and differences between gender, age and area of expertise. The participants consisted of 429 students from a private university in São Paulo, with ages ranging from 18 to 44. The instrument used was the University’s Learning Motivation Scale. The results showed that the scale items got into three factors, which are performance-avoidance goal, performance-approach goal and learning goal. These factors, explained 39.41% of the scale variance. The three factors’ internal consistency ranged from 0.72 to 0.83. Comparing goals in relation to gender the findings showed a significant difference in performance-approach goal. Related to age there was differences found in learning goal. These results showed that the levels of validity and reliability are acceptable, however, further studies are needed to increase knowledge about the scale psychometric characteristics.Downloads
References
AMES, C. Classrooms: Goals, structures and student motivation. Journal of Educational Psychology, v.84, n.3, p.261-271, 1992.
ANDERMAN, E. M.; MAEHR, M. L. Motivation and schooling in the middle grades. Review of Education Research, v.64, n.2, p.287-309, 1994.
ARCHER, J. Achievement goals as a measure of motivation in university students. Contemporary Educational Psychology, v.19, p.430-446, 1994.
BORUCHOVITCH, E. A motivação para aprender de estudantes em cursos de formação de professores. Educação, v.31, n.1, p.30-38, jan./abr. 2008.
BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A. Motivação para aprender no Brasil: estado da arte e caminhos futuros. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A.; GUIMARÃES, S. É. R. (Org.). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo. Petrópolis: Vozes, 2010. Cap.10, p.231-250.
BUENO, J. M. H. et al. Investigação das propriedades psicométricas de uma escala de metas de realização. Estudos de Psicologia, Campinas, v.24, n.1, p.79-87, jan./mar. 2007.
BZUNECK, J. A. Uma abordagem sócio-cognitivista à motivação do aluno: a teoria de metas de realização. Psico-USF, Itatiba, v.4, n.2, p.51-66, 1999.
BZUNECK, J. A. A motivação do aluno orientado à meta aprender. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A. (Org.), A motivação do aluno: contribuições da psicologia contemporânea. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2004. Cap. 3, p.58-77.
CARDOSO, L. R. Uso de estratégias de aprendizagem e suas relações com metas de realização: um estudo no ensino superior. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, Universidade Estadual de Londrina, Londrina-PR, 2002.
CLAYTON, K.; BLUMBERG, F.; AULD, D. The relationship between motivation, learning strategies and choice of environment whether traditional or including an online component. British Journal of Educational Technology, v.41, n.3, p.349-364, 2010.
ELLIOT, A. J.; CHURCH, M. A. A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, v.72, p.218 232, 1997.
ELLIOT, A. J.; HARACKIEWICZ, J. M. Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: a mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, v.70, n.3, p.461-75, 1996.
ELLIOT, A. J.; McGREGOR, H. A.; GABLE, S. Achievement goals, study strategies, and exam performance: A meditational analysis. Journal of Educational Psychology, v.91, p.549-563, 1999.
GUIMARAES, S. É. R.; BZUNECK, J. A.; SANCHES, S. F. Psicologia educacional nos cursos de licenciatura: a motivação dos estudantes. Psicologia Escolar e Educacional, v.6, n.1, p.11-19, 2002.
LEPPER, M. R.; CORPUS, J. H.; IYENGAR, S. Intrinsic and extrinsic motivation in the classroom: age differences and academic correlates. Journal of Educational Psychology, v.97, n.2, p.184-196, 2005.
MAEHR, M. L.; MIDGLEY, C. Enhancing student motivation: a school wide approach. Educational Psychologist, v.26, n.3/4, p.399-427, 1991.
MIDDLETON, M. J.; MIDGLEY, C. Avoiding the demonstration of lack of ability: An underexplored aspect of goal theory. Journal of Education Psychology, v.89, n.4, p.710-728, 1997.
MIDGLEY, C.; KAPLAN, A.; MIDDLETON, M. Good for what, for whom, under what circumstances, and at what cost? Journal of Educational Psychology, v.93, n.1, p.77-86, 2001.
MIDGLEY, C. et al. The development and validation of scales assessing student’s achievement goals orientations. Contemporary Educational Psychology, n.23, p.113 131, 1998.
OTIS, N.; GROUZET, M. E. F.; PELLETIER, L. G. Latent motivational change in an academic setting: a 3-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, v.97, n.2, p.170- 183, 2005.
PINTRICH, P. R.; SCHUNK, D. H.. Motivation in education: theory, research, and applications. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice Hall, 1996.
RYAN, R. M.; DECI, E. L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, v. 55, p. 68-78, 2000.
SOBRAL, D. T. Motivação do aprendiz de medicina: uso da Escala de Motivação Acadêmica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v.19, n.1, p.25-31, jan./abr. 2003.
STEFANO, S. R. As orientações motivacionais em cursos de Administração: um estudo comparativo entre alunos de instituição pública e privada. 2002. Dissertação (Mestrado em Administração) - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Administração, Universidade Estadual de Londrina, Londrina-PR, 2002.
STEINMAYR, R.; SPINATH, B. The importance of motivation as a predictor of school achievement. Learning and Individual Differences, n.19, p.80-90, 2009.
STIPEK, D. J. Motivation to learn: from theory to practice. Englewood Cliffs, NJ: Preintice Hall, 1998.
VALLE, A. et al. Metas acadêmicas, estrategias cognitivas y estrategias de autorregulación del estúdio. Psicothema, v.18, n.2, p.165-170, 2006.
VALLE, A. et al. Academic goals and learning quality in higher education students. The Spanish Journal of Psychology, v.12, n.1, p.96-105, 2009.
VROOM, V.H. Work and Motivation. New York, NY: John Wiley and Sons, 1964.
WEINER, B. An attributional theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, v. 92, n.4, p. 548-573, 1985.
WEINER, B. History of motivational research in education. Journal of Educational Psychology, v.82, n.4, p.616-622, 1990.
WOLTERS, C. A.; YU, S. L.; PINTRICH, P. R. The relation between goal orientation and student’s motivational belefies and self-regulated learning. Learning and individual Differences, n.8, p.211-238, 1996.
ZENORINI, R. P. C.; SANTOS, A. A. A. A motivação e a utilização de estratégias de aprendizagem em universitários. In: MERCURI, E.; POLYDORO, S. A. J. Estudante universitário: característica e experiências de formação. Taubaté: Cabral, 2004. p. 67-86.
ZENORINI, R. P. C.; SANTOS, A. A. A. Escala de metas de realização – versão para universitários. Relatório técnico. Programa de Pós-graduação stricto-sensu da Universidade São Francisco, 2008.
ZENORINI, R. P. C.; SANTOS, A. A. A. Escala de metas de realização como medida da motivação para aprendizagem. Interamerican Journal of Psychology, v.44, n.2, p.291-298, 2010a.
ZENORINI, R. P. C.; SANTOS, A. A. A. Teoria de metas de realização: fundamentos e avaliação. In: BORUCHOVITCH, E.; BZUNECK, J. A.; GUIMARÃES, S. E. R. (org.). Motivação para aprender: aplicações no contexto educativo Petrópolis: Vozes, 2010b. Cap. 4, p.99-125.
ZENORINI, R. P. C.; SANTOS, A. A. A.; BUENO, J. M. H. Escala de avaliação das metas de realização: estudo preliminar de validação. Avaliação Psicológica, v.2, n.2, p.165-173, 2003.
ZENORINI, R. P. C.; SANTOS, A. A. A.; MONTEIRO, R. M. (2011). Motivação para aprender: relação com o desempenho de estudantes. Paidéia, v. 21, n. 49, p. 157-164, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.