Psychometric study of the university’s learning motivation scale

Authors

  • Acácia Aparecida Angeli dos Santos Universidade São Francisco, Itatiba, SP
  • Adriana Rosecler Alcará Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR
  • Rita da Penha Campos Zenorini Universidade São Francisco, Itatiba, SP

Keywords:

academic motivation, achievement goals, learning goal, performance goal

Abstract

This study objective was to search evidence of validity by items internal structure analysis to the University’s Learning Motivation Scale, as well as to investigate the internal consistency and differences between gender, age and area of expertise. The participants consisted of 429 students from a private university in São Paulo, with ages ranging from 18 to 44. The instrument used was the University’s Learning Motivation Scale. The results showed that the scale items got into three factors, which are performance-avoidance goal, performance-approach goal and learning goal. These factors, explained 39.41% of the scale variance. The three factors’ internal consistency ranged from 0.72 to 0.83. Comparing goals in relation to gender the findings showed a significant difference in performance-approach goal. Related to age there was differences found in learning goal. These results showed that the levels of validity and reliability are acceptable, however, further studies are needed to increase knowledge about the scale psychometric characteristics.

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Author Biographies

Acácia Aparecida Angeli dos Santos, Universidade São Francisco, Itatiba, SP

Psicóloga pela PUC-Campinas. Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo. Professora titular da graduação e da pós-graduação Stricto Sensu em Psicologia da Universidade São Francisco-Itatiba. Bolsista Produtividade do CNPq.

Adriana Rosecler Alcará, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR

Doutoranda em Psicologia no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu da Universidade São Francisco-Itatiba. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Docente do Departamento de Ciência da Informação da UEL.

Rita da Penha Campos Zenorini, Universidade São Francisco, Itatiba, SP

Pedagoga. Mestre e Doutora pelo Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Psicologia da Universidade São Francisco. Atua na  Anhanguera Educacional, Valinhos, Brasil

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Published

2013-12-31

How to Cite

SANTOS, A. A. A. DOS; ALCARÁ, A. R.; ZENORINI, R. DA P. C. Psychometric study of the university’s learning motivation scale. Fractal: Journal of Psychology, v. 25, n. 3, p. 531-546, 31 Dec. 2013.

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