Teaching under the logic of the pastoral power

Authors

  • Estela Scheinvar Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ - Brasil / Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ
  • Rebecca Medeiros Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Patrick Coutinho Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

pastoral power, school, practice of teaching

Abstract

The present text presents a conceptual research, and its dialogue with the school everyday practice, having as goal the experience of teaching under the logic of the pastoral power. As a field work we organized an extension course aimed at school workers and teachers-to-be, round the theme “crises and conflicts at school”. Conceptual tools were presented, plastic activities done and debates provoked, approaching the pastoral power and the subjective production constructed in the liberal society, in a relation with the work of teaching. Contrasting the present reality, emerged in the voice of some teachers the coactive force of romanticized characters presented in movies and television programs that produce a certain identity of a woman-teacher. The scenes presented by the participants of this experience make clear the crossing of the pedagogical policies with the projects developed in school, as well as the importance of constructing collective spaces to think the senses of the pedagogical labor at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Estela Scheinvar, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ - Brasil / Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ

Socióloga do Serviço de Psicologia Aplicada, UFF. Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana da Faculdade de Formação de Professores, UERJ

Rebecca Medeiros, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduanda em História. Faculdade de Formação de Professores, UERJ

Patrick Coutinho, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduando em História. Faculdade de Formação de Professores, UERJ

References

DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 1995. v. 1.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir. Petrópolis, RJ: Vozes, 1987.

FOUCAULT, M. Segurança, Território e População. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

GUATTARI, F.; ROLNIK, S. Micropolítica: cartografias do desejo. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

SENNETT, R. A cultura do novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2006.

SENNETT, R. A corrosão do caráter: as consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. 14. ed. Rio de Janeiro: Record, 2009.

ZIRALDO. Uma professora muito maluquinha. 16. ed. São Paulo: Companhia Melhoramentos, 1995.

Published

2017-02-12

How to Cite

SCHEINVAR, E.; MEDEIROS, R.; COUTINHO, P. Teaching under the logic of the pastoral power. Fractal: Journal of Psychology, v. 28, n. 3, p. 370-378, 12 Feb. 2017.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)