Teacher’s illness due to violence in school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v31i2/5647

Keywords:

violence in the school, illness, Historical and Cultural Psychology

Abstract

Violence in the school is a recurring theme in newspapers. Teachers punched and kicked by students and damage to the school premises are constant news in the media. They are daily occurrences and should be focused by Psychology. Current paper presents results from a research work with teachers´ illnesses due to violence in the school. Thirty-one primary school teachers from the northern region of the state of Paraná, Brazil, participated. Data were harvested by a questionnaire sent to 21 teachers; interviews with ten readapted teachers were performed. Although physical and verbal violence is present in the school, teachers state that illnesses are linkedto the intensification of working conditions experienced on a daily basis. According to Historical and Cultural Psychology, there is a gap between feeling and meaning in the teaching activity.

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Author Biography

Marilda Gonçalves Dias Facci, Universidade Estadual de Maringá, Paraná, PR

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (1986), mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1998); doutorado em Educação Escolar pela faculdade de Ciências e Letras de Araraquara - UNESP (2003) e Pós-doutorado pelo Instituto de Psicologia da USP e Pós-Doutorado na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. É professora do Departamento de Psicologia e Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Estadual de Maringá. Atualmente tem Bolsa de Produtividade em Pesquisa pelo CNPq. Foi coordenadora do GT de Psicologia da Educação da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação - ANPEd no período de 2010-2013, é Editora Geral da Revista Psicologia em Estudo e da Revista Psicologia Escolar e Educacional , membro do Grupo de Trabalho de Psicologia Educacional da ULAPSI e Presidente Anterior da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional-ABRAPEE. Atualmente atua na diretoria da ABRAPEE, ocupando o cargo de 2a. secretária. Foi coordenadora do GT de Psicologia e Políticas Educacionais da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia - ANPEPP, no periodo de 2016 a 2018. Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduaçao em Psicologia da Universidade Estadual de Maringa nos seguintes períodos: 2006-2010, 2014-2016, 2018-2019. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia do Ensino e da Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: psicologia histórico-cultural, educação, psicologia escolar.

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Published

2019-07-30

How to Cite

FACCI, M. G. D. Teacher’s illness due to violence in school. Fractal: Journal of Psychology, v. 31, n. 2, p. 130-142, 30 Jul. 2019.

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