YES, I CAN: THE MST'S WALK TOWARDS ERADICATION OF ILLITERACY IN AREAS OF AGRICULTURAL REFORM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v19i40.50824

Abstract

This article addresses topics of great relevance in the quest for the eradication of illiteracy in Brazil and presents an analysis of the implementation of the Youth and Adult Literacy Project “Yes, I can”, promoted by the Landless Rural Workers and Workers Movement – ​​MST, in the Northeast region of Brazil. To this end, we seek to situate the reality of illiteracy in Brazil and understand how the Cuban Yo method works, sí puedo that inspired the MST Project. With more than 2,000 public schools created and more than 200,000 literate people, the MST demonstrates the feasibility of overcoming inequalities in access to education in Brazil and affirms the possibilities of using a Project that has proved extremely effective in the literacy process of adults.

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Author Biographies

Ana Maria Baldo, UERGS

Graduada em História pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - Campus Erechim. Aperfeiçoamento em Processos Pedagógicos na Educação Básica pela Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim. Mestranda em Educação em Mestrado Profissional em Educação - PPGED na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS. Membro do Grupo de Pesquisa: GIPEJA - Grupo interdisciplinar de pesquisas em Educação de Jovens e Adultos e Educação Popular: direito, políticas públicas e processos educacionais, vinculado à CNPq; e do Observatório da Educação do Campo - vinculado à UFRGS. Professora da Educação Básica da Rede Pública.

Elisete Enir Bernardi Garcia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduação em Pedagogia (1996). Especialização em Educação Profissional Técnica de Nível Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos - PROEJA - Universidade Federal do Rio Grande do Sul  UFRGS (2006-2007) e Mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS (2005). Doutorado em Educação (2007-2011) pela UNISINOS. Servidora Federal desde 2013 - sendo professora adjunta da Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, Campus de Dom Pedrito, atuando no curso de Licenciatura em Ciências da Natureza (2013-2014) e desde 2014 atua como professora adjunta na Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Campus Litoral norte, Departamento Interdisciplinar, lecionando disciplinas no Curso de Pedagogia - EAD e na Licenciatura em Educação do Campo: Ciências da Natureza. Atua também como colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS, Campus Osório-RS. Coordenadora/líder do Grupo de Pesquisa: GIPEJA - Grupo interdisciplinar de pesquisas em Educação de Jovens e Adultos e Educação Popular: direito, políticas públicas e processos educacionais. Cadastrado no CNPQ.

Published

2021-11-12 — Updated on 2021-11-12

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How to Cite

Baldo, A. M., & Garcia, E. E. B. (2021). YES, I CAN: THE MST’S WALK TOWARDS ERADICATION OF ILLITERACY IN AREAS OF AGRICULTURAL REFORM. Revista Trabalho Necessário, 19(40), 312-330. https://doi.org/10.22409/tn.v19i40.50824