MIGRATION, WORKING DAY, "YOUTH AND ADULT EDUCATION": THE (IM)POSSIBILITIES OF CONCILIATION OF WORK AND SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v19i40.50886

Abstract

The article aims to analyze how the relationship between working hours and schooling are configured in the trajectory of migrants enrolled in "Youth and Adult Education"  in the city of Florianópolis/SC. We start with the analysis of labor exploitation through a journey that implies the necessary work and surplus work to produce more value, which expresses the extension and intensification of work, leaving little time for dedication to studies.  The research reveals that early entry into the labor market and long hours of working are an impediment to completing schooling.  To stay in school, migrant workers must choose which aspect of their life could  be sacrificed, such as resting or leisure time.

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Author Biographies

Larissa do Livramento Pereira, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Historiadora com licenciatura e bacharelado, formada pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduanda em pedagogia pela Fael. Mestre pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, sob a pesquisa denominada 'A escolarização de trabalhadores migrantes na Educação de Jovens e Adultos diante da longa jornada de trabalho'. Integrante do Núcleo de Estudos sobre as Transformações no Mundo do Trabalho (TMT) e do Grupo de Estudos Migração e Escolarização. Tem experiência na área de História e Educação atuando nos seguintes temas: educação, trabalho, migração, e educação de jovens e adultos.

Célia, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora titular da Universidade Federal de Santa Catarina. Membro do Núcleo de Estudos sobre as Transformações no Mundo do Trabalho e do grupo de pesquisa Migração e Educação. Foi coordenadora do GT Trabalho e Educação da ANPEd no período de 2015 a 2017. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSC no período de 2010 a 2012 e, em 2020 (julho a outubro), como pró-tempore. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1989), Mestrado (1992) e Doutorado (1997) em Educação pela Universidade Federal de São Carlos/SP, Pós-Doutorado pela Universidade de Lisboa (2005) e pela Cornell University (2013). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Trabalho e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: trabalho, migração e escolarização; reprodução social e educação; movimentos sociais e educação; educação do campo. Pesquisadora Produtividade em Pesquisa do CNPq.

Published

2021-11-12

How to Cite

do Livramento Pereira, L., & Regina Vendramini, C. (2021). MIGRATION, WORKING DAY, "YOUTH AND ADULT EDUCATION": THE (IM)POSSIBILITIES OF CONCILIATION OF WORK AND SCHOOL. Revista Trabalho Necessário, 19(40), 195-215. https://doi.org/10.22409/tn.v19i40.50886