EDUCAR O POVO PARA CONSOLIDAR A REVOLUÇÃO. A CONTRIBUIÇÃO DE SAMORA MOISÉS MACHEL

Authors

  • Sonia Maria Rummert Universidade Federal Fluminense 0000-0003-1187-8786
  • Jaqueline Ventura Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v19i40.50985

Abstract

We present the reproduction of the notebook How to transform the school into a basis for the people to take power, written by Samora Machel and originally published in 1974 by the Information and Propaganda Department of the Liberation Front of Mozambique, a political party founded in 1962, with the aim of freeing Mozambique from Portuguese colonial rule. In 1979, the same text was reissued by the Ideological Labour Department of FRELIMO’s Armed Fight Party for the National Liberation, in the version we now bring to the readers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia Maria Rummert, Universidade Federal Fluminense

Mestre em Educação pelo Instituto de Estudos Avançados em Educação - IESAE/FGV/RJ (1986) e doutora em Ciências Humanas - Educação, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1998). Pós-Doutorado em Formação de Adultos na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Lisboa (2007). Representante do GT Trabalho e Educação no Comitê Científico da ANPEd (2010-2012) e Coordenadora do GT Trabalho e Educação da ANPEd (2012-2015). É Professora Associada (Aposentada) da Universidade Federal Fluminense, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação. Possui experiência em ensino, pesquisa e extensão na área de Trabalho e Educação, com ênfase em educação básica e profissional de Jovens e Adultos Trabalhadores. É pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico e Líder do Grupo de Pesquisa EJA Trabalhadores - EJATrab (CNPq). É, também, professora Associada do Programa de Doutoramento em Formação de Adultos do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

Jaqueline Ventura, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Professora de Educação de Jovens e Adultos da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora Associada ao Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense (PPGE/UFF). Coordenadora do Núcleo de Estudos, Documentação e Dados em Trabalho e Educação (Neddate – UFF). Vice-líder do Grupo de Pesquisa de Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores (EJATrab UFF – CNPq).

Published

2021-11-12

How to Cite

Rummert, S. M., & Ventura, J. . (2021). EDUCAR O POVO PARA CONSOLIDAR A REVOLUÇÃO. A CONTRIBUIÇÃO DE SAMORA MOISÉS MACHEL. Revista Trabalho Necessário, 19(40), 410-415. https://doi.org/10.22409/tn.v19i40.50985