A ESCOLA ÚNICA DO TRABALHO E A EXPERIÊNCIA EDUCACIONAL DE MOISEY M. PISTRAK: REFLEXÕES SOBRE O LEGADO DA PEDAGOGIA SOCIALISTA SOVIÉTICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v20i43.55379

Abstract

ABSTRACT

This paper deals with the legacy of Soviet Socialist Pedagogy, especially in relation to the understanding of the need for the relationship between labor and education in human formation. The reflections are based on the study of the principles and the foundations of the Single School of Labor, as well as the proposal and the educational experience developed by Moisey M. Pistrak.  The results show that there are important legacies left by Soviet Socialist Pedagogy, since it presents a theoretical and practical framework of educational experiences, in which we can support our educational practices, on the way to rethink the relationship between labor, education, and teaching today, in the search for the integral human formation of men and women. We also affirm, even if briefly, the importance of Soviet Socialist Pedagogy for the advancement of Marxist pedagogy and for confronting the current Pedagogy of Capital.

KEYWORDS: Labor and Education; Soviet Socialist Pedagogy; Single School of Labor; Moisey M. Pistrak.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilei Leal da Cruz, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Professora de Educação Infantil efetiva no município de Marmeleiro-PR.

Franciele Soares dos Santos , Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2004) . Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas - UFPel (2016). Atualmente é professora adjunta da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Atuando no curso de Pedagogia e no programa de pós-graduação em educação da Unioeste- campus de Francisco Beltrão-PR. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: fundamentos da educação, trabalho e educação, ensino médio, pedagogias contra-hegemônicas e educação escolar , educação básica e formação de professores, movimentos sociais populares do campo e educação. Membro do grupo de pesquisa: Sociedade, trabalho e educação-GESTE- Unioeste- campus de Francisco Beltrão-PR.

References

BAHNIUK, C. Os desafios da construção da Pedagogia Socialista em tempos de ofensiva do capital e crise sanitária. Revista Linhas, Florianópolis, v. 22, nº 49, 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20681. Acesso em 6 de julho de 2022.

BAHNIUK, C.; DALMAGRO, S. L. P. Shulgin e a pedagogia soviética nos anos de 1920. In: Educação e Revolução: a Pedagogia Socialista Soviética. MORAES, Leandro E. P. POMAR, Valter. (orgs). São Paulo: ELAHP: Escola Latino-americana de História e Política, 2021.

CVERDLOV, Y. M. et al. Deliberação do Comitê Executivo Central de Toda a Rússia (1918). In: KRUPSKAYA, Nadezhda K. A Construção da Pedagogia Socialista. 1ª ed. São Paulo, Expressão Popular, 2017.

FREITAS, L. C. A luta por uma pedagogia do meio: revisitando o conceito. In: PISTRAK, Moisey M. A Escola-Comuna. Tradução de Luiz Carlos de Freitas. 1ª ed. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

FREITAS, L. C. Escola Única do Trabalho. In: CALDART, Roseli S. FRIGOTTO, Gaudêncio (orgs). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro. São Paulo: EPSJV. Expressão Popular, 2012.

FREITAS, Luiz C. Prefácio. In: KRUPSKAYA, Nadezhda N. A Construção da Pedagogia Socialista. 1 ed. São Paulo, Expressão Popular, 2017.

FREITAS, L. C. Pedagogia Socialista: importância e atualidade. Entrevista cedida ao centro de estudos Karl Marx, Região Agreste. YouTube, 19 de jun. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=cuFPwwqZ3hY&t=2327s. Acesso em 13 de outubro de 2021.

FREITAS, L. C; CALDART, Roseli S. Apresentação. In: PISTRAK, Moisey M. Fundamentos da Escola do Trabalho. Tradução de Luiz Carlos de Freitas. 1ª ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

KRUPSKAYA, N. K. A construção da Pedagogia Socialista. 1ª edição, São Paulo, Expressão Popular, 2017.

LUNATCHARSKY, Anatoli V. Proclamação do Comissário do Povo para a Educação (1917). In: KRUPSKAYA, Nadezhda K. A Construção da Pedagogia Socialista. 1ª edição, São Paulo, Expressão Popular, 2017a.

LUNATCHARSKY, A. V. Declaração sobre os Princípios Fundamentais da Escola Única do Trabalho (1918). In: KRUPSKAYA, Nadezhda K. A Construção da Pedagogia Socialista. 1ª edição, São Paulo, Expressão Popular, 2017b.

PISTRAK, M. M. A Escola-Comuna. Tradução de Luiz Carlos de Freitas. 1ª ed. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

PISTRAK, M. M. Fundamentos da Escola do Trabalho. Tradução de Luiz Carlos de Freitas. 1ª ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

Published

2022-11-11

How to Cite

Leal da Cruz, M., & Soares dos Santos , F. . (2022). A ESCOLA ÚNICA DO TRABALHO E A EXPERIÊNCIA EDUCACIONAL DE MOISEY M. PISTRAK: REFLEXÕES SOBRE O LEGADO DA PEDAGOGIA SOCIALISTA SOVIÉTICA. Revista Trabalho Necessário, 20(43), 01-21. https://doi.org/10.22409/tn.v20i43.55379