THE LATIN AMERICAN SCHOOL OF AGROECOLOGY (ELAA) AND THE SCIENTIFIC-TECHNICAL ISSUE IN DEPENDENCE RELATIONSHIPS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v21i47.59165

Abstract

In this article we discuss the formation of the Latin American School of Agroecology (ELAA), originating from rural workers' movements, within a macrosocial perspective. We argue that the ELAA's pedagogical-labor dynamics illustrates both advances and current limits of the scientific-technical concepts in the international expansion of capitalism. Thus, we approach the theme by the Marxist theory of dependency, highlighting the conflict between the primary-export matrix of the business class faced with the autonomous projects of the working class on the continent.

Keyword: Latin American School of Agroecology; Marxist Dependency Theory; Science, Technology & Society.

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Author Biographies

Willian Lepinski, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Willian Lepinski, Mestre em Tecnologia e Sociedade (UTFPR) e bacharel em Comércio Exterior (FESP). Doutorando no Programa de Pós-graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Pesquisador do grupo Ciências Humanas, Tecnologia e Sociedade (CHTS/UTFPR).m

 

Iuri Michelan Barcat, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Iuri Michelan Barcat, Mestre em Tecnologia e Sociedade (UTFPR) e graduado em Engenharia de Computação pela mesma instituição. Doutorando no Programa de Pós-graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Pesquisador do grupo Trabalho, Tecnologia e Capitalismo Digital (UTFPR). 

Mário Lopes Amorim, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mário Lopes Amorim, Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP).Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade (PPGTE) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).Pesquisador dos grupos: Ciências Humanas, Tecnologia e Sociedade (CHTS/UTFPR); Grupo de Estudos e Pesquisas em Trabalho, Educação e Tecnologia (GETET/UTFPR). 

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Published

2024-02-22

How to Cite

Lepinski, W., Barcat, I. M. ., & Amorim, M. L. . (2024). THE LATIN AMERICAN SCHOOL OF AGROECOLOGY (ELAA) AND THE SCIENTIFIC-TECHNICAL ISSUE IN DEPENDENCE RELATIONSHIPS. Revista Trabalho Necessário, 22(47), 01-24. https://doi.org/10.22409/tn.v21i47.59165