PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v22i47.59981

Abstract

The present article aims to discuss the Pedagogy of Alternance as a proposal for education beyond capital and understand its contribution to current education in Brazil. In this way, the discussions bring the history of the alternation pedagogy movement and the theme of education from Mészáros (2008). The results show how it is possible, even within a capitalist structure, to experience some pedagogical experiences that are characterized as counter-hegemonic education, materializing from the struggles of organized civil society.

Keyword: Pedagogy of Alternance; Counter-hegemonic education; Education beyond capital.

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Author Biographies

Diana Da Silva Ribeiro, Universidade Federal do Amazonas

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus - Brasil.

Arminda Rachel Botelho Mourão, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica (PUC), São Paulo- Brasil. Professora Titular da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Manaus - Brasil.

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Published

2024-02-22

How to Cite

Da Silva Ribeiro, D., & Rachel Botelho Mourão, A. . (2024). PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL. Revista Trabalho Necessário, 22(47), 01-18. https://doi.org/10.22409/tn.v22i47.59981