TRANSFORMATIONS OF WORK AND FORMS OF SUFFERING: A NEW TEACHING SOCIAL SUBJECT IN BRAZIL?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v22i48.61611

Abstract

The article analyzes the construction of the contemporary teacher´s subjectivity considering the techno-precarious mutations of educational work under neoliberalism. The text explores the effects of flexibilization, outsourcing, informalization, platformization, uberization and neoliberal entrepreneurship in terms not only of physical and mental health, but also in the forms of teacher´s subjectification, ultimately resulting in a de-identification and depersonalization, via submission to full control, violence, and transformations of the teachers´ social roles.

Keywords: precariousness; neoliberalism; entrepreneurship; teaching; social subject.

 

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Flavia Maia Cerqueira Rodrigues, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, da Fundação Oswaldo Cruz

Mestre em Educação Profissional em Saúde pela Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, da Fundação Oswaldo Cruz (EPSJV/FIOCRUZ), Rio de Janeiro - Brasil. Professora da Educação Básica (EJA) na Rede Municipal do Rio de Janeiro

Carla Macedo Martins, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio

Doutora em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Brasil. Pesquisadora da Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, da Fundação Oswaldo Cruz (EPSJV/FIOCRUZ), Rio de Janeiro - Brasil.

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Published

2024-08-08

How to Cite

Cerqueira Rodrigues, F. M. ., & Macedo Martins, C. . (2024). TRANSFORMATIONS OF WORK AND FORMS OF SUFFERING: A NEW TEACHING SOCIAL SUBJECT IN BRAZIL?. Revista Trabalho Necessário, 22(48), 01-24. https://doi.org/10.22409/tn.v22i48.61611

Issue

Section

Artigos do Número Temático