FOUR DECADES OF THE MST: AGRARIAN REFORM AND EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v22i47.61701

Abstract

This short text that records the forty years of the Landless Workers Movement (MST) has a double objective. Firstly, it shows that throughout these four decades the struggle for agrarian reform expresses a continuity of the slaves' struggle for the right to land, but denied by the ruling class of the time. Secondly, alongside the fight for agrarian reform goes the fight for education, with the subjects of the countryside, with their culture, experiences and their struggles being the starting point. The arrival point is a complete human formation for a society without class domination.

Keywords: MST, Agrarian Reform, slavery, education, class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gaudêncio Frigotto, Universidade Federal Fluminense

Licenciado  em  Filosofia. Doutor em Ciências Humanas - Educação na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), São Paulo - Brasil. Professor Titular de Economia Política da Educação da Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói - Brasil. Ex-Coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação da UFF. Professor no Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas e Formação Humana da Universidade do Estado  do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro - Brasil. Pesquisador do CNPq. Coordenador do Grupo These.

References

CALDART, R. Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. Petrópolis: Editora Vozes, 2000.

DA SILVA, J. M. Raízes do conservadorismo brasileiro. A abolição na imprensa e no imaginário social. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

FERNANDES, F. O desafio educacional. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2020

Published

2024-02-22

How to Cite

Frigotto, G. . (2024). FOUR DECADES OF THE MST: AGRARIAN REFORM AND EDUCATION. Revista Trabalho Necessário, 22(47), 01-04. https://doi.org/10.22409/tn.v22i47.61701