INTERNSHIP IN EDUCATIONAL-PROFESSIONAL CONTEXT AT THE HIGH SCHOOL LEVEL: PROBLEMATIC PERSPECTIVES IN PROFEPT MASTER'S RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v22i49.62926

Abstract

This paper delves into the nuanced perspectives surrounding professional internships at the secondary level, as articulated and critically evaluated within the methodological framework of the ProfEPT master’s program spanning the years 2019 to 2023. Central to this exploration is the elucidation of the dual significance attributed to both work-related and comprehensive educational dimensions. Methodologically, a meticulous examination of scholarly literature, encompassing 11 master’s theses, was undertaken, followed by a rigorous application of Content Analysis. Through this methodological approach, two overarching categories were discerned. These categories collectively reflect a discourse that not only critiques the one-dimensional nature of internship training but also advocates for the integration of educational principles as foundational within the realm of secondary-level professional and technological education internships.

Keywords: Professional and Technological Education; Educational Professional Internship; ProfEPT.

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Author Biographies

Arminda Rachel Botelho Mourão, Universidade Federal do Amazonas

Cursou o mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (1990) e doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2002). Atualmente é professora Titular da Universidade Federal do Amazonas. Tem experiência na área de Educação/Trabalho, atuando principalmente nos seguintes temas: educação do campo, políticas educacionais referentes ao ensino superior, ensino técnico e tecnológico. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas. Exerceu a função de Pró-Reitora de Assuntos Comunitários. Foi diretora da Faculdade de Educação (2006 a 2014). Foi Presidente da Associação de Professores do Estado do Amazonas e da Associação dos Servidores da Universidade do Amazonas. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação/FACED/UFAM nos períodos de 2005-2007 e 2014 a 2018.

Talita de Brito Franco, Instituto Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Licenciatura em Informática pela Universidade do Estado do Amazonas (2014), especialização em Metodologia do Ensino à Docência Superior (2015) e em Docência para Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal do Espírito Santo (2021). Já atuou como professora de Informática nos cursos técnicos do Centro Literatus e do Centro de Ensino Tecnológico do Amazonas (CETAM). Tem experiência na área de Licenciatura e Ciência em Computação, com ênfase em Educação Profissional e Tecnológica, atuando principalmente nos temas referentes à informática e educação.

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Published

2024-12-05

How to Cite

Chaves da Silva, G. A., Botelho Mourão, A. R., & de Brito Franco, T. (2024). INTERNSHIP IN EDUCATIONAL-PROFESSIONAL CONTEXT AT THE HIGH SCHOOL LEVEL: PROBLEMATIC PERSPECTIVES IN PROFEPT MASTER’S RESEARCH. Revista Trabalho Necessário, 22(49), 01-25. https://doi.org/10.22409/tn.v22i49.62926

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