THE GRAMSCIAN EMANCIPATORY SCHOOL AS THE ANTITHESIS OF NEOLIBERAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v22i49.63656

Abstract

In the scenario of neoliberal hegemony, education is transformed into a mere product, and the school ceases to be an environment in which critical thinking and humanist values prevail. In this regard, with the support of Gramscian reflections on education, we seek to understand the process of emptying and disqualifying education in Brazil, but, especially, to value the school as a space for building autonomy and human emancipation.

Keywords: Neoliberalism; Education; Neoliberal Meritocracy; Antonio Gramsci.

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Author Biographies

Victor Leandro Chaves Gomes, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Professor do Departamento de Estudos Estratégicos e Relações Internacionais (DEI) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da UFF. Coordenador do Laboratório de Estudos em Política Internacional (LEPIN/UFF) e pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Filosofia, Política e Educação (NuFiPE/UFF)

Gisele Duarte Teixeira, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestra em Educação pela UFF.

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Published

2024-12-05

How to Cite

Chaves Gomes, V. L., & Duarte Teixeira, G. (2024). THE GRAMSCIAN EMANCIPATORY SCHOOL AS THE ANTITHESIS OF NEOLIBERAL EDUCATION. Revista Trabalho Necessário, 22(49), 01-16. https://doi.org/10.22409/tn.v22i49.63656

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Artigos - Outras Temáticas