MOVEMENT OF POPULAR PRE-UNIVERSITY COURSES: EXPERIENCES IN THE FIGHT FOR ACCESS OF THE BLACK POPULATION TO HIGHER EDUCATION.

Authors

  • Priscila Beralda Moreira de Oliveira Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v23i50.66051

Abstract

This article aims to reflect on the experiences and particularities of the training carried out within the Movimento dos Cursos Cursos Pre-Vestibulares Populares (MCPVP) through courses that, based on the protagonism of the Black Movement (MN), work on racial issues. Based on the choice of the historical-dialectic method, it was a study with a qualitative approach that used bibliographic, documentary and field research with the popular pre-university courses Educafro and UNEafro.

Keywords: Movement of Popular Pre-University Courses; Racial issue; access to higher education

Downloads

Download data is not yet available.

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Jandaíra, 2020.

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Letramento, 2018.

CASTRO, Cloves Alexandre de. Cursinhos alternativos e populares: geografia das lutas. Curitiba: Appris, 2019.

DOMINGUES, Petronio. Um “templo de luz”! A Frente Negra Brasileira (1931-1937) e a questão da educação. Revista Brasileira de Educação, vol.13, n. 39, 2008.

GARCIA, Jeferson. Racismo, capital e emancipação humana: notas sobre a questão negra na tradição comunista. São Paulo: Instituto Caio Prado Junior, 2022.

GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis – RJ: Vozes, 2019.

LIMA, T. C. S; MIOTO, R.C.T. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katál. Florianópolis, v. 10, n. especial, 2007.

LEHER, Roberto. As atuais condições da educação Superior no Brasil (Entrevista). Revista Libertas, v. 21, n. 2, p. 727-735, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/libertas/article/view/36252. Acesso em 29 de novembro de 2023.

MAIA, Eduardo José P. Geografia e cidadania nos cursos pré-vestibulares. In: XX Encontro Nacional de geógrafas e geógrafos (20 a 24 julho 2022 - virtual). Disponível em: file:///C:/Users/DELL/Downloads/Geografia%20e%20Cidadania%20nos%20cursos%20pr%C3%A9_Trabalho%20Completo%20Eduardo_Maia%20(1).pdf. Acesso em 03 de março de 2025.

MARTINELLI, Maria Lúcia. O uso das abordagens qualitativas na pesquisa em Serviço Social. In: MARTINELLI, Maria Lúcia (Org.). Pesquisa qualitativa: um instigante desafio. Série: Núcleo de pesquisa 1. São Paulo: Veras, 1999.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. São Paulo: Vozes, 2010.

MOREIRA, Gláucia de Oliveira; FERRARESI, Flávio Henrique; CARVALHO, Emanuel M.; AMARAL, Eliana. Inclusão social e ações afirmativas no ensino superior no Brasil: para quê? 2017. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/artigos/inclusao-social-e-acoes-afirmativas-no-ensino-superior-no-brasil-para-queij. Acesso em 23 de setembro de 2023.

NASCIMENTO, Alexandre do. Do direito à universidade à universalização de direitos: o Movimento dos Cursos Pré-Vestibulares Populares e as políticas de ação afirmativa. Rio de Janeiro: Litteris. 2012.

PICO, Daniel Montañez. Marxismo Negro: pensamento descolonizador do Caribe Anglófono/Daniel Montañez Pico; Tradução: Eveline Silva. São Paulo: Editora Dandara, 2024.

SANTOS, Sales Augusto dos. Educação: um pensamento negro contemporâneo. [e-book] Jundiaí, SP: Paco, 2014. Acesso em 05 de janeiro de 2025.

Published

2025-04-09

How to Cite

Moreira de Oliveira, P. B. (2025). MOVEMENT OF POPULAR PRE-UNIVERSITY COURSES: EXPERIENCES IN THE FIGHT FOR ACCESS OF THE BLACK POPULATION TO HIGHER EDUCATION. Revista Trabalho Necessário, 23(50), 01-28. https://doi.org/10.22409/tn.v23i50.66051