Process of Construction and Elaboration of Educational Videos on Adapted Mindfulness Meditation for the Community as a Strategy to Confront the COVID-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2023.v16.a57157

Keywords:

meditation, mindfulness, integrative practices, health promotion, educational video

Abstract

For two years, we experienced traumatic moments due to the COVID-19 pandemic, and several psycho-emotional symptoms, such as anxiety, stress and depression, intensified during this period, especially due to the social isolation established by the higher authorities for control and disease prevention. However, seeking forms of intervention to help in the decline of these cases was a major challenge for the Unified Health System (SUS), and the Integrative and Complementary Practices in Health (PICS) were an excellent health promotion and education strategy to alleviate these symptoms. Therefore, this article aimed to describe all the operational planning for the elaboration of educational videos on the adapted mindfulness meditation as an educational practice to improve the quality of life and health of community leaders (CL), partners of the Plataforma project of Knowledge (PPS), and their peers, during the period of the new coronavirus pandemic.

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Author Biographies

Tiago Rosa Pereira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutorado em Ensino em Biociências e Saúde pelo Instituto Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz). Professor de Oratória, coordenador e professor da Especialização em Voz da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio).

Ana Cristina da Costa Martins, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Coordenadora do curso de graduação do Departamento de Medicina da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Coordenadora do curso de pós-graduação em Otorrinolaringologia (PUC-Rio) e Chefe de disciplina e professora de Otorrinolaringologia da Faculdade Estácio de Sá.

Claudia Teresa Vieira de Souza, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Pesquisadora Titular em Saúde Pública da Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Pós-Doutorado em Estudos sobre Ciência e Sociedade pelo Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra, Líder do Grupo de Pesquisa do CNPq - Grupo de Pesquisa Clínica em Epidemiologia e Tecnologias Inovadoras em Saúde. Doutorado em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca (ENSP/Fiocruz).

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Published

— Updated on 2023-10-23

How to Cite

Pereira, T. R., Martins, A. C. da C. ., & Souza, C. T. V. de. (2023). Process of Construction and Elaboration of Educational Videos on Adapted Mindfulness Meditation for the Community as a Strategy to Confront the COVID-19 Pandemic. Ensino, Saude E Ambiente, 16, Publicado em 23/10/2023. https://doi.org/10.22409/resa2023.v16.a57157

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