Some resonance between enactive approach and the historic-cultural one

Authors

  • Beatriz Sancovschi Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Virgínia Kastrup Universidade Federal do Rio de Janeiro

Keywords:

Inventive cognition, Learning, Varela, Vygotski

Abstract

The article examines the resonance between F. Varela’s enactive approach and the historic-cultural one from L. S. Vygotski focusing on the cognition building mechanisms. The dialectic-historical mechanism and the self-poietic one are compared towards the possibility of comprehending cognition inventivity.  The methodology used in this work is based on the indications given by Y. Clot in the anthology Avec Vygotski. The resonance between the authors is analyzed, and the proximity and furthering aspects are highlighted, with special attention given to the respective contributions to the understanding of learning, considering the focus questioning on problem solving and environmental determinism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Sancovschi, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Psicologia pela UFRJ (2003) e mestrado em Psicologia pela Pós Graduação em Psicologia da UFRJ (2005). Tem experiência na área de Psicologia Cognitiva, Psicologia e Educação e História da Psicologia, atuando principalmente nos seguintes temas: cognição, produção de subjetividade, aprendizagem e educação. Atualmente cursa o doutorado no programa de pós-graduação em Psicologia da UFRJ.

Virgínia Kastrup, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1979), mestrado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1984), doutorado em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997) e pós-doutorado no CNRS, Paris (2002). Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Publica e dá pareceres nas revistas Psicologia e Sociedade, Revista do Departamento de Psicologia (UFF), Psicologia Ciência e Profissão , Psicologia em Estudo, Arquivos Brasileiros de Psicologia e Psicologia. Reflexão e Crítica, dentre outras. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Cognitiva, atuando principalmente nos seguintes temas: cognição, invenção, produção da subjetividade, aprendizagem, atenção, arte e deficiência visual.

Published

2008-10-04

How to Cite

SANCOVSCHI, B.; KASTRUP, V. Some resonance between enactive approach and the historic-cultural one. Fractal: Journal of Psychology, v. 20, n. 1, p. 165-182, 4 Oct. 2008.