Validity evidence based on response process in the Cloze test
DOI:
https://doi.org/10.22409/1984-0292/v30i3/5817Keywords:
error analysis, Cloze technique, elementary schoolAbstract
This study aims to explore the errors differences presented in a Cloze test of kids’ extreme punctuations and find evidences of the validity for answer process. 277 students from third, fourth and fifth grades of public education of São Paulo participated on the survey. For data collection, which occurred collectively, it was held a traditional Cloze test that substitutes the fifth words for a dash of the same size of the word hidden, as well as verbatim correction. Results showed evidences of validity based on answer process, indicating answer divergences between students with high punctuation and low punctuation. Data discussion points some implications about cognitive process involved on the emission of kids’ answers.
Downloads
References
ABRAHAM, R. G.; CHAPELLE, C. A. The meaning of Cloze test scores: an item difficulty perspective. The Modern Language Journal, Iowa City, v. 76, n. 4, p. 468-479, winter, 1992.
AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION; AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION; NATIONAL COUNCIL ON MEASUREMENT IN EDUCATION. Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: APA, 1999.
ANASTASI, A. Testes psicológicos (1961). Tradução de Dante Moreira Leite. 2. ed. São Paulo: EPU, 1977.
ANASTASI, A.; URBINA, S. Testagem Psicológica. Tradução de Maria Adriana Veríssimo Veronese. 7. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
COHEN, J. H. The effect of content area material on Cloze test performance. Journal of Reading, Newark, v. 19, n. 3, p. 247-250, 1975.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Resolução nº 002/2003. Brasília: CFP, 2003. Disponível em: https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2012/05/resoluxo022003.pdf. Acesso em: 23 jul. 2015.
CUNHA, N. B.; SANTOS, A. A. A. Validade por processo de resposta no teste de Cloze. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 21, n. 3, p. 549-562, 2009. CrossRef.
CUNHA, N. B.; SANTOS, A. A. A. Estudo de validade do questionário de avaliação de consciência metatextual. Psicologia: teoria e prática [online]. São Paulo, v. 16, n. 1, p. 141-154, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-36872014000100012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 23 jul. 2015.
GARCÍA, J. N. Manual de dificuldades de aprendizagem: linguagem, leitura, escrita e matemática. Tradução de Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 1998.
MACÍAS, A. B. La consulta a expertos como estrategia para la recolección de evidencias de validez basadas en el contenido. Investigación Educativa, Durango, v. 7, n. 2, p. 5-14, jul./dez. 2007.
MESSICK, S. Validity of psychological assessment. Validation of inferences from person´s responses and performances as scientific inquiry into score meaning. American Psychologist, v. 50, n. 9, p. 741-749, 1995. CrossRef
MOTA, M. M. P. E.; SANTOS, A. A. A. O Cloze como instrumento de avaliação de leitura nas séries iniciais. Psicologia Escolar e Educacional [online], Maringá, v. 18, n. 1, p. 135-142, 2014. CrossRef
NUNES, C. H. S. S.; PRIMI, R. Avaliação Psicológica: diretrizes na regulamentação da profissão. In: SANTOS, A. A. A. et al. (Org.). Aspectos técnicos e conceituais da ficha de avaliação dos testes psicológicos. Brasília: Conselho Federal de Psicologia, 2010. p. 101- 128.
OLIDEN, P. E. Sobre la validez de los tests. Psicothema, Oviedo, v. 15, n. 2, p. 315-321, maio/jul. 2003. Disponível em: http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=1063. Acesso em: 12 out. 2015.
PADILLA, J. L.; BENÍTEZ, I. Validity evidence based on response process. Psicothema, Oviedo, v. 26, n. 1, p. 136-144, 2014. Disponível em: http://www.psicothema.com/pdf/4171.pdf. Acesso em: 27 Sept. 2016.
PAGE, W. D. The post-oral reading Cloze test: new link between oral reading and comprehension. Journal of Reading Behavior, Chicago, v. 7, n. 4, p. 383-389, 1975. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.860.7161&rep=rep1&type=pdf. Acesso em: 11 jan. 2013.
PRIETO, G.; DELGADO, A. R. Medición cognitiva de las aptitudes. In: OLEA, J.; PONSODA, V.; PRIETO, G. (Ed.). Tests informatizados: fundamentos y aplicaciones. Madrid: Pirâmide, 1999. p. 207-226.
PRIMI, R. Inteligência, processamento de informação e teoria gestalt: um estudo experimental. 1995. Dissertação (Mestrado em Psicologia)_Departamento de Pós-graduação em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas. 1995.
PRIMI, R. Desenvolvimento de um instrumento informatizado para a avaliação do raciocínio analítico. 1998. Tese (Doutorado em Psicologia)_Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.
RUEDA, F. J. M.; SISTO, F. Versão preliminar do teste pictórico de memória: estudo de validade. Estudos de psicologia, Campinas, v. 25, n. 2, p. 223-231, 2008. CrossRef
SANTOS, A. A. A. Desenvolvimento do hábito de leitura e compreensão de textos através da aplicação de fichas: um estudo com adolescentes carentes. 1981. Dissertação (Mestrado)_Pontifícia Universidade de Campinas, Campinas, 1981.
SANTOS, A. A. A. Evidências de validade de critério para o Teste de Cloze. 2005. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização). Programa de Pós-graduação Stricto-Sensu em Psicologia, Universidade São Francisco, São Paulo, 2005.
SANTOS, A. A. A. et al. O teste de Cloze na avaliação da compreensão em leitura. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 15, n. 3, p. 549-560, set./dez. 2002. CrossRef
SANTOS, A. A. A.; CUNHA, N. B. Consciência metatextual: evidências de validade para instrumento de medida. Psico-USF [online], v. 17, n. 2, p. 233-241, 2012. CrossRef
SANTOS, A. A. A.; SISTO, F. F.; NORONHA, A. P. P. TONI 3 - Forma A e Teste de Cloze: evidências de validade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 26, n. 3, p. 399-405, 2010.
SUEHIRO, A. C. B.; MAGALHAES, M. M. S. Relação entre medidas de avaliação da linguagem escrita em estudantes do ensino fundamental. Psico-USF [online], Itatiba, v. 19, n. 3, p. 489-498, 2014. CrossRef
SUEHIRO, A. C. B.; SANTOS, A. A. A. Compreensão de leitura e consciência fonológica: evidências de validade de suas medidas. Estudos de psicologia (Campinas) [online], Campinas, v. 32, n. 2, p. 201-211, 2015. CrossRef
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.