YOUTH'S TRANSFORMATIVE POWER

THE USE OF AUDIOVISUAL MEDIA IN THE EDUCATION OF CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH CAPACITY FOR ACTION

Authors

  • Tainá Andrade da Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Paulo Cesar Silva de Oliveira Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.v2i42.64522

Keywords:

Audiovisual Transformation, Boy & the World, Cultural Education, One Piece, Youth

Abstract

This paper proposes an analysis of the importance of cinema and audiovisual media as tools of resistance and empowerment in education, focusing on marginalized childhoods and adolescences. It seeks to understand how non-Western narratives with marginalized protagonists can promote community ideals and encourage the voicing of dissent against official narratives, even within a capitalist context. Through the methodologies of literature review, film analysis, and participant observation, the relationship between education, audiovisual media, youth, empowerment, and social transformation is evaluated. Considering that young people can critically absorb content and act upon what they learn and reflect on, the importance of audiovisual productions as liberating educational tools is reinforced.

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Author Biography

Paulo Cesar Silva de Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui graduação em Letras (Português-Inglês), pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1988), onde também concluiu o mestrado (1993) e o doutorado (2001) em Letras (Ciência da Literatura - Poética). Pós-doutor (2016) na Universidade Federal Fluminense, com estágio sob a supervisão da profa. dra. Lucia Helena. Pós-doutor pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), sob a supervisão da profa. dra. Daniela Birman (2020-2021). É bolsista do Prociência UERJ/FAPERJ desde agosto de 2014. Bolsista de Produtividade do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq desde março de 2019. Membro do projeto de extensão Labletras (FFP/UERJ) desde 2020.

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Published

2024-12-09

How to Cite

Andrade da Silva, T., & Silva de Oliveira, P. C. (2024). YOUTH’S TRANSFORMATIVE POWER: THE USE OF AUDIOVISUAL MEDIA IN THE EDUCATION OF CHILDREN AND ADOLESCENTS WITH CAPACITY FOR ACTION. RevistAleph, 2(42). https://doi.org/10.22409/revistaleph.v2i42.64522