EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA BAIXADA FLUMINENSE: DO PERCEBIDO AO VIVIDO PELA DIALÉTICA DE HENRI LEFEBVRE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v19i40.50874

Abstract

The aim of the article is to analyze the role of the Baixada Project (1986-1990) as a political device operated by associative movements in three municipalities in the urban peripheries of the Baixada Fluminense. Based on documentary and bibliographic sources, the theoretical-methodological perspective of the article is anchored in the dialectical historical materialism in which the concept of space (LEFEVBRE, 2000) is understood as a social relationship. It is concluded that the project in reference is a residue of unequal times reverberating in the voices of subjects who claim radical needs for the reproduction of life.

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Author Biographies

Marcia Soares de Alvarenga, UERJ/Professora Associada

Doutora em Educação pela UFRJ. Professora Associada da UERJ com atuação na graduação e no Programa de Pós-Graduação – Processos Formativos e Desigualdades Sociais. Procientista Faperj/UERJ. Coordenadora do Grupo de Pesquisa e Extensão Políticas Públicas e Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores(CNPq) e do Grupo de Pesquisa Vozes da Educação (CNPq).

Marcos Vinicius Reis Fernandes, UERJ

Mestre em Educação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais (FFP/UERJ). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Políticas Públicas e Educação de Jovens e Adultos Trabalhadores (PPEJAT) da FFP/UERJ.

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Published

2021-11-12

How to Cite

Alvarenga, M. S. de ., & Fernandes, M. V. R. . (2021). EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NA BAIXADA FLUMINENSE: DO PERCEBIDO AO VIVIDO PELA DIALÉTICA DE HENRI LEFEBVRE. Revista Trabalho Necessário, 19(40), 102-123. https://doi.org/10.22409/tn.v19i40.50874