O QUE ESTÁ RESERVADO AO TRABALHO DOCENTE NAS IES PRIVADAS EM TEMPOS DE AUTOMAÇÃO DO ENSINO?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v20i42.54040

Abstract

With the structural crisis of capital and the significant changes in the world of work, we emphasize that the increase in Information and Communication Technologies (ICT) gives rise to new modalities of specific contracting for the 21st century. Digital platforms reconfigure the control and organization of work. In the wake of the neoliberal project, we witness the teaching work being subsumed to the automation of teaching, above all, from the intensive use of technologies and expansion of the Distance Education modality (EaD). The present work seeks to problematize how these elements make teaching work in private Higher Education Institutions (HEIs) more precarious, whose principles are based on the logic of profit. The theoretical-methodological perspective of the research is bibliographical, with a documentary bias supported by historical materialism.

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Author Biography

Francieli Araujo, Universidade Estadual de Campinas

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, São Paulo – Brasil. Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Londrina – UEL, Londrina - Paraná, Brasil. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação e Crítica Social (GEPECS) da Faculdade de Educação da UNICAMP.

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Published

2022-07-22

How to Cite

Araujo, F. (2022). O QUE ESTÁ RESERVADO AO TRABALHO DOCENTE NAS IES PRIVADAS EM TEMPOS DE AUTOMAÇÃO DO ENSINO? . Revista Trabalho Necessário, 20(42), 01-17. https://doi.org/10.22409/tn.v20i42.54040