CONTRIBUIÇÕES DE ALTHUSSER E FOUCAULT PARA OS ESTUDOS SOBRE MILITARIZAÇÃO DE ESCOLAS PÚBLICAS NO BRASIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v21i44.57036

Abstract

Faced with the current context of militarization of public schools in Brazil, the article reviews Louis Althusser's theory of the Ideological State Aparatus and Michel Foucault's theory of disciplinary power. It indicates that the heuristic and articulated use of these authors makes it possible to construct the foundations of a repressive-disciplinary dimension of education in capitalism. In light of such analytical guidelines, it is hoped to contribute to the study of repressive practices in/of education and the dynamics of political domination, reinforced and re-articulated in schools that adopt the militarized model. 

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Author Biography

Alexandre Marinho Pimenta, Universidade de Brasília

Graduado em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia (UnB), na linha de pesquisa Educação, Ciência e Tecnologias. Atualmente é Professor de Educação Básica da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal e Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação (UnB), na linha de pesquisa Políticas Públicas e Gestão da Educação. Integra o Núcleo de Estudos em Economia, Tecnologia e Sociedade - NETS e o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre os Organismos Internacionais, Gestão e Políticas para Educação Básica - ÁGUIA. Tem interesse nos seguintes temas: educação, política, tecnologia e teoria social. 

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Published

2023-04-13

How to Cite

Marinho Pimenta, A. (2023). CONTRIBUIÇÕES DE ALTHUSSER E FOUCAULT PARA OS ESTUDOS SOBRE MILITARIZAÇÃO DE ESCOLAS PÚBLICAS NO BRASIL. Revista Trabalho Necessário, 21(44), 01-24. https://doi.org/10.22409/tn.v21i44.57036