A APROPRIAÇÃO DO PENSAMENTO GRAMSCIANO NO LIVRO “LAZER E EDUCAÇÃO” DE NELSON CARVALHO MARCELLINO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v22i47.60571

Abstract

This article seeks to understand how the book Lazer e Educação (1995), by Nelson Carvalho Marcellino, appropriates Gramscian thought and what was the depth and quality of these appropriations. This study's methodology was the analysis of the work of Antonio Gramsci, his scholars and other Marxists, in parallel with Marcellino's text. We conclude that the mentions of Gramsci's concepts were not fully faithful to the letter of his text, with little in-depth appropriations or with modified meanings, in addition to having a departure from Gramscian thought.

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Author Biographies

Bernardo Jordano Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestrando em Estudos do Lazer pela Universidade Federal de Minas Gerais e graduado em Educação Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2023).

Marcelo Paula de Melo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro - Brasil. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e da Escola de Educação Física e Desportos (EEFD) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). 

Rebeca Signorelli Miguel, Universidade do Estado de Minas Gerais

Doutora em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), São Paulo - Brasil . Professora da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Minas Gerais - Brasil. 

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Published

2024-02-22

How to Cite

Jordano Gomes, B., Paula de Melo, M., & Signorelli Miguel, R. (2024). A APROPRIAÇÃO DO PENSAMENTO GRAMSCIANO NO LIVRO “LAZER E EDUCAÇÃO” DE NELSON CARVALHO MARCELLINO. Revista Trabalho Necessário, 22(47), 01-18. https://doi.org/10.22409/tn.v22i47.60571